چکیده:
حدیث سفینه که از طرق مختلف در کتب روایی اهلسنت نقل شده است، فضایل بیشماری را برای اهلبیت پیامبر9 ثابت میکند. با وجود تأیید صحت این حدیث از سوی بسیاری از علمای اهلسنت، سلفیون و وهابیون براساس رویکرد عثمانی خود تلاش کردهاند تا با دلایل ضعیف و واهی این حدیث را تضعیف و صدور آن را از پیامبر اکرم9را انکار کنند. در این مقاله با بررسی یک سند از اسانید این حدیث، اثبات میشود که ادعای ضعف این حدیث از سوی وهابیون بیاثر است و صحت آن نشان از ضعف دیدگاههای گفتار ابنتیمیه و پیروان فکری او در علم حدیث و رجال دارد.
خلاصه ماشینی:
"علمای زیادی این حدیث را نقل کردهاند که احمد بنحنبل (241-164) در فضائل الصحابه، 1 ابنابیشیبه (235-159) در معجم الوسط، 2 ابنقتیبه دینوری (276-213) در المعارف، 3 بزار (292-215) در المسند 4 (البحر الزخار)، فاکهی (275-217) در اخبار مکه، 5 طبرانی (360-260) در المعجم الکبیر، 6 ابوالشیخ اصفهانی (369-274) در أمثال الحدیث، 7 ابنعدی (365-277) در الکامل فی الضعفاء، 8 دارقطنی (385-306) در المؤتلف و المختلف، 9 حاکم نیشابوری (405-321) در المستدرک علی الصحیحین، 10 ابونعیم اصفهانی (430-336) در حلیة الأولیاء، 11 آجری (م360) در الشریعه، 12 ابنعبدالبر (368 -463) در الانباه علی فضائل الصحابه، ج2، ص 987، ح1402.
1 مقریزی (845-766) در إمتاع الأسماع بما للرسول من الأبناء والأموال والحفدة والمتاع، 2 خطیب تبریزی (م741) در مشکاة المصابیح، 3 ابنحجر عسقلانی (852-773) د المطالب العالیة، 4 برهان الدین بقاعی (888-809) در نظم الدرر فی تناسب الآیات والسور، 5 صفوری (م894) در نزهة المجالس ومنتخب النفائس، 6 حافظ سخاوی(902-831) در البلدانیات، 7 سیوطی(911-849) در تفسیر در المنثور، 8 متقی هندی (975-888) در کنزالعمال، 9 مناوی (1031-952) در فیض الغدیر، 10 ملا علی قاری (م1014) در مرقاه المفاتیح، 11 محبی (1061 – 1111) در نفحة الریحانة و رشحة طلاء الحانة، 12 آلوسی (1270-1217) در تفسیر روح المعانی 13 و قندوزی حنفی (1294-1220) در ینابیع المودة 14 از جمله این راویان هستند.
ابنتیمیه درباره حدیث سفینه چنین میگوید: حدیث «مثل اهلبیت من همانند سفینه نوح است» نه سند صحیحی دارد و نه در کتابهای حدیثی قابل اعتماد، ذکر شده است و اگر کسی مانند هیزمکشان در شب که احادیث مجعول را روایت میکند، این را نقل کرده باشد، چیزی جز وهن و سستی بر آن نمی افزاید."