چکیده:
هدف: پیامدهای سیاست تعیین مدیران کتابخانه های دانشگاهی ایران از میان اعضای هیئت علمی و انجام وظیفه آنها به صورت غیرتمام وقت بر ایفای نقش مدیریتی شان. روش: داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 17 نفر از مدیران کتابخانه های دانشگاهی در سه شهر اصفهان، تهران و مشهد بدست آمده و داده ها با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری، و گزینشی تحلیل شده اند. یافته ها: همه مدیران عضو هیئت علمی اعم از متخصص (کتابدار) و غیرمتخصص (غیرکتابدار) که عموما به صورت غیر تمام وقت به مدیریت کتابخانه نیز می پردازند، بی علاقگی خود را به نفش مدیریتی خود ابراز داشتند. آنها به سبب ایفای همزمان چند نقش، دچار کمبود وقت و توجه برای رسیدگی به مسئولیت مدیریتی خود هستند و از این رو تعارض زیادی را تجربه می کنند. آنها نقش آموزشی/پژوهشی خود را ترجیح می دهند و هویت خود را با دو نقش اخیر تعریف می کنند. در مورد مدیران غیر متخصص، به علاوه، تلقی موقتی بودن نقش مدیریت و نداشتن تخصص در ایفای نقش، بی علاقگی آنها را تشدید می کند. مدیران متخصص تمام وقت، بر عکس، به سبب حضور مستمر در محیط کتابخانه و داشتن تخصص و علاقه، به نحو محسوس با نقش مدیریتی خود ارتباط عاطفی برقرار و هویت خود را با آن تعریف می کنند. اصالت: بررسی پیشینه ها حاکی از آن است که تا کنون پژوهشی با موضوع شناسایی عوامل موثر در ایفای نقش مدیریتی مدیران کتابخانه های دانشگاهی انجام نشده است. کاربرد: نتایج این تحقیق می تواند به تغییر و پیش گرفتن سیاست متفاوتی برای تعیین مدیران کتابخانه های دانشگاهی منجر شود.
خلاصه ماشینی:
"مدیران پارهوقت در مورد نقش مدیریتی خود چه میگویند؟ تحلیل دادههای مصاحبههائی که در جریان این پژوهش صورت گرفت حاکی از آن بود که اعضای هیأت علمی دارای مسئولیت مدیریت کتابخانه،این نقش را در زندگی حرفهای خود فرعی میدانند.
سخنان برخی از مدیران متخصص غیر عضو هیأت علمی در مورد تقابل وظایف"اجرایی"با"کار حرفهای"این پرسش را نمایان میکند که"چگونه یک مدیر میانی2یا مدیر عملیاتی3پرداختن به مسائل عملی و واقعی کتابخانه دانشکدهای را"مخل"میداند؟با توجه به شهرت نه چندان مطلوب کیفیت مدیریت در سازمانهای بخش عمومی در کشور ما،آیا مخل دانستن مسائل عملی محیط کار،ناآشنائی و توجیهنشدگی مدیر میانی را در مورد ماهیت نقش خود نمیرساند؟ مسئله فوق از یک سو،و اشاره برخی مدیران غیر عضو هیأت عملی به توفیق استثنائی برخی مدیران عضو هیأت علمی به خاطر"توانمندی های مدیریتی"،این گمان را تقویت میکند که در نهایت توانمندیهای اخیر هستند که عملکرد موفق مدیر را تضمین میکنند.
بنابراین،میتوان گفت که: 1)تفویض مدیریت کتابخانههای دانشگاهی و دانشکدهای به اعضای هیأت علمی،اعم از متخصص کتابداری یا غیر آن،به خاطر تعهد درونی و برونی آنها به نقشهای آموزشی و پژوهشیشان سیاستی مطمئن نیست؛ 2)تفویض مدیریت کتابخانههای دانشگاهی و دانشکدهای به اعضای هیأت علمی غیر متخصص کتابداری به سبب فقدان پیوندهای حرفهای با مسئولیت تفویض شده،بر نامطمئن بودن این سیاست میافزاید؛ 3)مدیران دانشآموخته کتابداری که به صورت تماموقت اداره کتابخانه دانشگاهی و دانشکدهایرا (1) daeherugif (2) reganam elddim (3) reganam noitarepo بر عهده دارند،کمتر در معرض عواملی قرار میگیرند که در رقابت با ایفای وظیفه مدیریتی ایشان است؛ 4)داشتن مهارتهای مدیریتی عامل تعیینکننده عملکرد موفق مدیر کتابخانه از هر نوع است."