چکیده:
تا قبل از دهه 70 میلادی در ادبیات رایج توسعه، فرهنگ و باورها و ارزشهای فرهنگی جایگاهی در خور توجه نداشت و عوامل اقتصادی، عمده ترین مباحث توسعه را تشکیل می داد. تنها در چند دهه اخیر است که به طور جدی نقش ارزشها و نگرشها در فرایند توسعه جوامع، مورد توجه و تحلیل قرار گرفته است. این مقاله بخشی از پژوهشی است که به بررسی عوامل مرتبط با گرایش به باورهای فرهنگی مانع توسعه در شهر کرمان می پردازد به گونه ای که در ابتدا گرایش به این باورها بررسی شده و سپس عوامل مرتبط با این باورها مورد پژوهش قرار گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش، از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری شامل تمام افراد 19 سال به بالای ساکن شهر کرمان است و گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد که گرایش افراد به باورها (تقدیرگرایی، دنیاگریزی، آینده نگری، علم گرایی، خاص گرایی و برنامه ریزی) در حد متوسط است و عوامل سن، تحصیلات، شغل، پایگاه اقتصادی- اجتماعی و مشارکت با گرایش افراد به باورهای فرهنگی ای که مانع توسعه به شمار می رود، مرتبط است.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره2 عوامل مؤثر نوع آزمون نتیجه سن پیرسون رابطه دارد تحصیلات گاما و کندال رابطه دارد نوع شغل کرامر رابطه دارد درامد پیرسون رابطه ندارد پایگاه اقتصادی- اجتماعی گاما و کندال رابطه دارد وسایل ارتباط جمعی پیرسون رابطه ندارد مشارکت پیرسون رابطه دارد با توجه به نتایج جدول نتیجه هر فرضیه بدین صورت است: برای اثبات فرضیه سن و گرایش به باورهای فرهنگی مانع توسعه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که در مورد ردههای مختلف سنی و گرایش به باورهای فرهنگی مانع توسعه، سطح معنیداری 046/0 به دست آمد و چون این سطح معنیداری از سطح معنیداری مورد قبول یعنی 05/0 کمتر است، فرضیه فوق تأیید میشود.
از نظر بررسی عوامل مرتبط با گرایش به باورهای فرهنگی مانع توسعه بر تأثیر عوامل سن، سطح تحصیلات، نوع شغل، پایگاه اجتماعی و اقتصادی فرد و میزان مشارکت افراد صحه تجربی میگذارد و از بین وسایل ارتباط جمعی نیز تنها استفاده از کتاب و مجله را با گرایش به باورهای فرهنگی مانع توسعه مرتبط میداند.
از سوی دیگر با توجه به اینکه شاخصهای درامد و میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی از ویژگیهایی است که مورد توافق اندیشمندان توسعه در زمینه میزان گرایش به باورهای فرهنگی مانع توسعه فرد است، عدم رابطه آنها در این پژوهش قابل تأمل است."