چکیده:
مجالس علمی ومحافل ذکر اهلبیت( و درک محضر دانشمندان از دیدگاه اسلام بسیار ارزشمند است و فراوان به آن توصیه شده است. اینک سخن در این است که برای حضور در مجالس علمی و معنوی به عنوان شنونده، چه آداب و شرایطی در اسلام بیان شده است؟مقاله حاضر با عنوان آداب و شرایط مستمعین پاسخگویی به این پرسش است.
خلاصه ماشینی:
"چکیده واژگان کلیدی: مقدمه پژوهشگر پژوهشکده تحقیقات اسلامی مجالس ذکر اهلبیت( همواره مورد عنایت ویژه امامان معصوم( بوده است؛ چنانکه امام صادق( به داوود بن سرحان فرمود: «یا داود أبلغ موالی عنی السلام و أنی أقول رحم الله عبدا اجتمع مع آخر فتذاکر أمرنا فإن ثالثهما ملک یستغفر لهما و ما اجتمع اثنان علی ذکرنا إلا باهی الله تعالی بهما الملائکة فإذا اجتمعتم فاشتغلوا بالذکر فإن فی اجتماعکم و مذاکرتکم إحیاءنا و خیر الناس من بعدنا من ذاکر بأمرنا و دعا إلی ذکرنا.
6. حضور با طهارت ادب دیگر حضور در مجالس وعظ وذکر اهلبیت( حضور با طهارت است؛ البته اگر این مجالس در مسجد یا حرمهای شریف امامان معصوم( برگزار گردد، افراد جنب و حایض بدون طهارت نباید وارد مجلس شوند و چنانچه با چنین حالتی در مسجد یا حرم امامان معصوم( وارد شوند، مرتکب کار حرام شدهاند؛ اگر هم در غیر مسجد و حرم ائمه( برگزار شود ادب اقتضا میکند که با طهارت و وضو در مجلس حضور یابند؛ زیرا مجلس ذکر اهلبیت( مجلس حضور فرشتگان است و نورانیت ویژهای دارد.
) حضور شخص حائض و جنب جایز است؛ حتی در مجالسی که احادیث و روضة ائمه ذکر میشود؛ ولی چون این اماکن مورد توجه حضرات ائمه طاهرین( است و ملائکه در آن رفت و آمد میکنند، وجود این اشخاص ملائکه را میآزارد؛ از اینرو حضور آنها در این مجالس شایسته نیست و مورد پسند خدا و رسول خدا( واقع نمیشود."