چکیده:
قتل و آدمکشی شدیدترین و سنگین ترین جنایتی است که ممکن است بر حیات و جامعه انسانی وارد شود؛ تا بدانجا که قرآن کریم جان یک انسان را به مثابه جان همه انسان ها و قتل یک نفر را به مثابه قتل همگان دانسته است. خویشاوندکشی عموما و فرزندکشی خصوصا بر بزرگی این بزه افزوده و نقش تخریبی آن را در جامعه در ابعاد روانی و اجتماعی دو چندان می نماید. فرزندکشی جرمی است که در طی آن پدر یا مادری اقدام به قتل فرزند یا فرزندان خود می کند. در این مقاله سعی شده از منظر قرآن موضوع فرزندکشی در ابعاد جرم شناسی و کیفرشناسی مورد بررسی قرار گرفته وسیاست جنایی اسلام در این زمینه تبیین شود.
خلاصه ماشینی:
"چرا فرزندکشی در قرآن تخصیص به ذکر شده است؟ با توجه به اینکه«فرزندکشی»یکی از مصادیق«آدم کشی»است و آیات متعددی درقرآن به آن پرداخته است،با این حال در بخشی از آیات قرآن به مسأله«فرزندکشی»بهطور جداگانه اشاره شد به این ترتیب خداوند تبارک وتعالی موضوع قتل فرزند راتخصیص به ذکر نموده است؛زیرا«فرزندکشی»از زشتترین مصادیق شقاوت و سنگدلی است و اینکه پدر یا مادری با توجه به وجود رابطه عاطفی شدید بین آنان اقدام بهقتل فرزندان خود-آنهم به فجیعترین شکل آن یعنی زنده به گور کردن-نمایند،نشاندهنده عمق سنگدلی و جهالت است.
{/«قتلوا اولادهم سفها بغیر علم»/} گرچه بعضی از مفسرین در آیه اولاد دختر را مدنظر قرار دادهاند(قمی،275)ولیاطلاق کلمه{/«اولادهم»/}نشان دهنده آن است که آنان اقدام به قتل پسران و دختران خودمیکردند و به طور کلی «قتل فرزند»در این آیه شریفه مورد نکوهش و تقبیح قرارگرفته و چنانکه قبلا نیز گفته شد در آیات دیگری از قرآن،مسأله دخترکشی به صورتویژه مورد ذکر قرار گرفته است که به زودی به بررسی و شرح آن پرداخته خواهد شد.
از آنجا که این شریفه در هنگام بیعت زنان با پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده است ودر آن خداوند تبارک و تعالی موضوع فرزندکشی را مطرح و از این طریق با نهی آنان ازارتکاب بعضی از جرائم و معاصی،آنان را از کشتن فرزندان نهی میکند این نکته استفادهمیشود که کشتن فرزندان اختصاصی به پدران نداشته است بلکه مادران سنگدل نیز بهاین جنایات شنیع عادت داشتهاند."