چکیده:
هدف این مقاله بررسی محتوای وب گاه های شرکت های تامین کننده اینترنت (ISPs) در دو کشور ایران و مالزی است. نمونه مورد بررسی شامل 31 وب گاه از ایران و نوزده وب گاه از مالزی بوده است. محتوای هر یک از وب گاه ها به منظور میزان وجود کارکردهای تعامل در سه بعد تعامل مصرف کننده با پیام، مصرف کننده با فروشنده و مصرف کننده با مصرف کننده بررسی شد. نتایج نشان داد، وب گاه های شرکت های مالزیایی تامین کننده اینترنت در مقایسه با وب گاه های شرکت های ایرانی تامین کننده اینترنت از کارکرد های تعامل مصرف کننده با پیام و مصرف کننده با مصرف کننده بیشتر استفاده کرده اند. اما کارکرد های تعامل مصرف کننده با فروشنده در وب گاه های شرکت های تامین کننده اینترنت ایرانی بیشتر از مالزی دیده می شود.
خلاصه ماشینی:
اگرچه پژوهش هاي خارجي انجام شده به تفاوت هاي فرهنگي در انواع ديگر وب گاه ها اشاره کرده اند، اين سوال مطرح مي شود که آيا اين تفاوت هاي فرهنگي بر محتواي وب گاه هاي تأمين کنندگان اينترنت نيز تاثيرگذار خواهد بود يا خير؟ در نتيجه در اين پژوهش سعي بر آن است تا محتواي وب گاه هاي ISPها در دوکشور ايران و مالزي بررسي شود و تفاوت هاي محتواي آنها از نظر تعامل با توجه به تفاوت هاي فرهنگي موجود ميان دو کشور بيان شوند.
اين گونه مي توان نتيجه گرفت که با توجه به اينکه فرهنگ مالزي جمع گرا تر از فرهنگ ايران (شکل ١) است ، از بافت بالاتري نسبت به ايران برخوردار است و کاربران مالزيايي تمايل کمتري به دريافت اطلاعات آشکار دارند و انتظار مي رود کارکردهاي تعامل مصرف کننده با پيام در وب گاه هاي ايراني بيشتر از وب گاه هاي مالزيايي ديده شود.
مقايسه تطبيقي محتواي وب گاه هاي ISPها در ايران و مالزي از نظر نسبت وجود شاخص هاي تعامل مصرف کننده با فروشنده متغير ايران مالزي χ2 Sig تفسير پشتيبان فني آنلاين 5 5 ٠/٧٦٤ ٠/٣٨٢ تفاوت معنادار وجود ندارد.
مقايسه تطبيقي محتواي وب گاه هاي ISPها در ايران و مالزي از نظر نسبت وجود شاخص هاي تعامل مصرف کننده با مصرف کننده نشان داد، هيچ شاخصي مربوط به اين نوع تعامل در وب گاه هاي مالزيايي بيشتر از وب گاه هاي ايراني نبوده است .