چکیده:
کارآفرینی رسانه ای (ME) خلق و مالکیت یک شرکت یا سازمان کوچک است که فعالیت های آن حداقل یک نوآوری برای بازار کسب وکار های رسانه ای ایجاد کند. با عنایت به نو بودن پدیده ی کارآفرینی در کسب وکارهای رسانه ای، هدف این پژوهش ارائه الگویی برای کارآفرینی رسانه ای می باشد. این تحقیق از نوع کیفی و با به کارگیری روش نظریه ی داده بنیاد (نظریه ی برخاسته از داده) انجام شده است. داده های تحقیق از طریق مصاحبه ی نیمه ساختار یافته از میان 11 موسسه ی رسانه ای دیجیتال کشور شامل چهار دسته ی اصلی تولیدکنندگان محتوا، فروش محصولات/خدمات، پشتیبانی و نرم افزار و تبلیغات جمع آوری شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که در الگوی کارآفرینی رسانه ای، سه دسته عوامل زیربنایی (منابع و انسان مداری)، عوامل روبنایی (کارآفرین رسانه ای، بازار و مشتریان و دولت/جامعه) و عوامل موازنه کننده (ارتباطات، ارزش ها و هنجارها و نظام اجتماعی- اقتصادی) بازیگران اصلی محسوب می شوند که تعامل و توازن هر سه دسته عوامل یادشده موجب دوام و استمرار کارآفرینی رسانه ای می شود.
خلاصه ماشینی:
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران (تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩٠/٩/٢٢، تاریخ تصویب : ١٣٩٠/١٢/٢٠) چکیده کارآفرینی رسـانه ای (ME) خلـق و مالکیـت یـک شـرکت یـا سـازمان کوچـک اسـت کـه فعالیت های آن حداقل یک نوآوری برای بازار کسب وکارهای رسانه ای ایجاد کنـد.
2 در بررسی های اولیه ی انجام شده روی ادبیات موضوع تحقیق ، با وجود مفهوم سـازی هـا و مطالعات به نسبت خوبی کـه در ایـن حـوزه انجـام شـده ، در زمینـه ی تـدوین الگـوی کارآفرینی در حوزه ی رسانه کاری جدی انجام نشده است ( ,Hang and van weezel ٨.
آن ها کارآفرینی رسانه ای را این گونه تعریف کرده اند: "کارآفرینی رسانه ای ٣ (ME) خلق و مالکیت یک شرکت یا سازمان کوچک است که فعالیت های آن حداقل یک نوآوری برای بازار کسب وکار رسانه ایجاد کند.
هم چنین در همین راسـتا، آخـتن هـاگن (٢٠٠٨، ص ١٣٩-١٣٨) نیـز درباره ی کارآفرینی در رسانه هـای سـنتی ، کـارآفرین رسـانه ای را بـه واسـطه ی انجـام پـنج فعالیت ، دارای نقش عامل تغییر در جامعه می دانـد؛ اول پـذیرش ماموریـت ایجـاد و حفـظ برخی انواع ارزش های هنری ، فرهنگی و یا اجتماعی (نـه فقـط ارزش هـای اقتـصادی )؛ دوم درک و تعقیب فرصت های جدید برای انجام این ماموریت ؛ سـوم درگیـر شـدن در فراینـد مستمر نوآوری ، تطابق و یادگیری ؛ چهارم اجرای نقش ، بـدون ایـن کـه در دسـترس نبـودن منابع باعث ایجاد محدودیت برای او شود؛ و پنجم نمایش حس شـدید مـسئولیت بـه نتـایج خلق شده (١٣٩-١٣٨ .