چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطۀ سبک فرزندپروری مادران با رفتار سازشی دانشآموزان کمتوان ذهنی انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن همبستگی است. جامعۀ مورد مطالعه را تمامی مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی شهر شیراز تشکیل میداد که از میان آن 101 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش سبک فرزندپروری مادران از پرسشنامۀ رابینسون و همکاران (1995) و برای سنجش رفتار سازشی دانشآموزان کمتوان ذهنی از پرسشنامۀ رفتار سازشی لمبرت و همکاران (1974) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک فرزندپروری استبدادی و سهلگیرانه پیشبینی کنندة مثبت و معنادار رفتار ضداجتماعی، رفتار طغیانی، رفتار خشونتآمیز و مخرب، رفتار قالبی، انزوا و آشفتگی روانی، تندخویی و رفتار نامناسب اجتماعی است(1./. P<). شایان ذکر است که بر اساس یافتههای این پژوهش بین سبک فرزندپروری اقتداری و خرده مقیاسهای رفتار سازشی رابطهای مشاهده نشد و سبک فرزندپروری اقتداری قادر به پیشبینی هیچ یک از عاملهای رفتار سازشی نبود(5./. P˃). با توجه به یافتههای به دست آمده طراحی برنامههای آموزش خانواده به ویژه برنامههای آگاهی از سبکهای فرزندپروری و اثرات هر یک از آنها بر فرزندان بسیار ضروری است تا از این طریق بتوان با تغییر نگرش مادران و بهبود روابط اعضای خانواده، رفتار سازشی دانشآموزان با کمتوان ذهنی را بهبود بخشید.سبک فرزندپروری ، مادران ، رفتار سازشی، دانشآموزان کمتوان ذهنی.
خلاصه ماشینی:
"در همین راستا، وانگ 14 و همکاران (2006، ص 158) به این نتیجه رسیدهاند که سبک فرزندپروری والدین پیشبینیکنندۀ رفتارهای social development Adaptive Behavior Geroux Self-care Social competence Self-Management Westwood Hallahan Social Intelligence Practical Intelligence Self-help Externalizing Internalizin Wang سازشی و ناسازشی کودکان است.
از آنجایی که رفتار سازشی تا اندازهای به عواملی خارج از کودک، یعنی محیطی که وی American Association of Mental Retardation Weiss, Sullivan, and Diamond Talib, Mohamad and Mamat در آن زندگی میکند، بستگی دارد ، بنابراین میتوان با بررسی عوامل مؤثر بر رفتار سازشی از قبیل سبک فرزندپروری مادران و بهبود نحوه تعامل والد ـ کودک، رفتار سازشی کودکان کمتوان ذهنی را بهبود بخشید.
رفتار اجتماعی نامناسب *41/0 074/0 *35/ 0 *63/ 0 *58/ 0 *53/ 0 *47/ 0 *44/ 0 *35/ 0 1 * : P<01/0 جدول2: نتایج رگرسیون چندگانه به منظور پیشبینی رفتارهای سازشی دانشآموزان کمتوان ذهنی از طریق سبکهای فرزندپروری مادران شاخصها متغیرهای ملاک متغیرهای پیشبین F P R R2 B T P< رفتارضداجتماعی سبک استبدادی 27/28 001/0 47/ 0 21/0 47/0 32/5 001/0 سبک اقتداری 14/ 0 71/ 0 037/0 009/0 037/0- 037/0 71/0 سبک سهلگیرانه 13/4 001/0 35 / 0 11/.
در چنین شرایطی مهارتهای اجتماعی و شناختی بالاتر و پیامدهای تحولی مثبتی همچون اتکاء بیشتر به خود، خودمختاری، روابط بین فردی پیشرفته تر، رفتارهای سازش یافته بیشتر، سازماندهی و جهتگیری عقلانی، خودناتوان سازی کمتر و مشکلات هیجانی و رفتاری کمتر انتظار میرود (ایبار 5 و همکاران، 2009، ص 259؛ دوپری شیلدز 6 ، 2007، ص 7؛ برندا 7 ، 2007، ص 270؛ ویک 8 ، 2007، ص 1520؛ گالامبوس 9 و Mandara Coplan Bronstein Querido Abar DuPree Sheilds Brenda Wake Galambos همکاران، 2003، ص 578؛ آنولا 1 و همکاران،2000، ص 205؛ استنبرگ 2 ، 1994، ص 754)."