چکیده:
در آموزه های دینی برای رفاه اجتماعی که بیان گر دست یابی انسان ها به شرایط مطلوب زندگی است، مولفه ها و شاخصه هایی تعریف و تبیین شده است.
این نوشتار در پی آن است تا به بیان و بررسی این مولفه ها بر مبنای
آموزه های شریعت اسلامی بپردازد.
آن چه از سخنان و آموزه های به جا مانده از معصومین(ع) در این رابطه استفاده می شود بیان گر آن است که از مهم ترین مولفه های رفاه اجتماعی در رویکرد دینی سه چیز است:
1 ) امنیت؛
2 ) عدالت؛
3 ) فراوانی نعمت.
فرض ما در این نوشتار بر این است که اگر حقایق واقعی آموزه های اسلام مورد بهره برداری صحیح قرار داده شود، و انسان ها بر مبنای آموزه های دینی تربیت شوند، دست یابی به رفاه اجتماعی امری آسان خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"شاخصههای اصلی چنین جامعهای در نگاه دینی که از آن به مؤلفههای اصلی و اساسی جامعهی برخوردار از رفاه اجتماعی نیز میتوان تعبیر کرد،سه چیز دانسته شده است،که در آموزههای دینی این گونه آمده است: ثلاثة أشیاء یحتاج الناس طرا إلیها:الأمن و العدل و الخصب(حرانی،1398، 127)؛سه چیز است که تمامی انسانها دائما نیازمند به آن هستند: 1)امنیت؛ 2)عدالت؛ 3)فراوانی.
بخش اول:مؤلفههای اصلی و اساسی رفاه اجتماعی در آموزههای دینی به نظر میآید دین با توجه به اهمیت دادن و پاسخ گویی به سه نیاز اساسی انسانها که عبارتند از: 1)امنیت؛ 2)عدالت؛ 3)فراوانی نعمت؛ راهبردهای اصلی و اساسی رفاه اجتماعی را با توجه به مکانیسمها و توانمندیهای بالایی که برای دستیابی به این سه نیاز اساسی بشری دارد میتواند بیشترین و بهترین پاسخ گویی را داشته باشد.
به عنوان نمونه بعد از فتح مکه هنگامی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وارد این شهر میشود به ایراد سخن میپردازد و در همان حال و در اولین فرصت به دست آمده بعد از حمد و ستایش خدای سبحان به بیان منشور حقوق انسانها پرداخته و چنین میگوید: «یا معشر القریش ان الله قد اذهب عنکم نخوة الجاهلیة و تعظمها بالاباء الناس من آدم و آدم من تراب»(ر.
همان گونه که در آیهی کریمه دیده میشود خدای سبحان از عدالت و نیکی نسبت به افراد غیر مسلمان و دوستی با آنان ستایش و تمجید میکند،و تنها در جایی فقط این دوستی را برای مسلمانان نمیپذیرد که آنها سرستیز و دشمنی با مسلمانان را دارند و آن را به صورت تجاوز آشکار و یا خیانت پنهان ابراز&%09422HNAG094G% میکنند."