چکیده:
حدیث به عنوان دومین منبع شناخت دین، در بردارنده دو بخش اساسی سند و متن می باشد. اندیشوران مسلمان از دیرباز در راه پاسداری از حدیث به سفارش خود معصومان تلاش های فراوانی در شناسایی راویان و اسناد حدیث نموده اند. شیوه محد ثان و صاحبان کتب اربعه حدیثی در گزارش سند یا اختصار آن گوناگون است. این امر، تشخیص نوع سند را برای ارزیابی آن، با مشکل جدی مواجه ساخته است که پژوهشی را در معرفی انواع سندها می طلبد. این نوشتار با روش توصیفی - تحلیلی به هدف رفع مشکل شناسایی سند و تسهیل در امر بازسازی آن، به معرفی گونههای متداول اسناد در کتب اربعه به همراه نمونه های متعدد پرداخته است تا قبل از ارزیابی، بازسازی لازم در مورد سند صورت گیرد.
In Islam، ḥadīth stands second as a source of knowledge about religion and consists of two basic sections of sanad (chain of transmission) and text. Since long time ago، the Muslim thinkers have made great attempts in identifying the transmitters and the chains of transmission of ḥadīth as recommended by the Infallible Imams (A.S.) in the way of safeguarding ḥadīth. The styles used by ḥadīth scholars and the authors of the four ḥadīth books in reporting sanad or its summary is varied. This has caused serious difficulties in recognition of the kind of sanad for its evaluation، which requires a research on the introduction of different sanads. Using a descriptive-analytical method and aiming at resolving the problem of identifying sanad and facilitating its reconstruction، this writing is intended to introduce different types of isnād in kutub al-‘arba‘a (the four ḥadīth books) along with various samples; so that the sanad may be reconstructed before its evaluation.
خلاصه ماشینی:
1. سند کامل (عادی) منظور سلسلة سندی است که بدون وابستگی به سند دیگر یا جمع میان چند سند به معصوم( متصل و خالی از حرف عطف، ضمیر، اسم اشاره یا تعلیق و تذییلی باشد؛ اینگونه اسناد غالبا با شیخ خود مؤلف کتاب به عنوان فاعل برای فعل (اخبرنی – حدثنی) آغاز میشود که در جوامع حدیثی شیعه به ندرت این فعل در آغاز باب ذکر میشود؛ مانند: قال أبو جعفر محمد بن یعقوب الکلینی (رحمه الله) حدثنی علی بن إبراهیم بن هاشم عن أبیه عن النوفلی عن السکونی عن أبی عبد الله( قال: قال رسول الله9: «الـماء یطهر و لا یطهر» کلینی، الکافی، ج3، ص1 و نیز: ص264؛ ج1، ص168 و 436؛ ج2، ص15، ح1؛ ج6، ص177؛ ج8، ص3؛ برای نمونه بیشتر بنگرید به: طوسی، تهذیب الاحکام، ج1، ص6، ح1؛ ص8، ح12و14و 16؛ همو، الاستبصار، ج1، ص9، ح9؛ ص10، ح1و3.
ب) گاهی تعداد طبقات معطوف و معطوف علیه مختلف است: مثال اول: عطف یک طبقه بر دو طبقه ـ عدة من أصحابنا عن أحمد بن محمد و أبو داود جمیعا عن الحسین بن سعید عن فضالة عن داود بن فرقد قال سمعت أبا عبد الله7 یقول: «إن أبی کان یقول إن...
همان، ح3 و نیز ح4 و 5 و 6؛ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج1، ص83، ح182و 186؛ طوسی، تهذیب الاحکام، ج2، ص19، ح2و3و4؛ ج1، ص177، ح81؛ همو، الاستبصار، ج1، ص29، ح2؛ ص77، ح2 یعنی: علی بن إبراهیم عن محمد بن عیسی (تعلیق) عن یونس عن ابن مسکان عن ابن أبی یعفور قال....