چکیده:
مشارکت فرد در جامعه و کارکردهای مثبت و روابط اجتماعی برآمده از تأثیر نظامهای اجتماعی، اقتصادی و روابط انسانی را سرمایه اجتماعی میگویند. سرمایه اجتماعی مشتمل است بر اعتماد متقابل، تعامل اجتماعی متقابل و احساس هویت جمعی، از این رو، کاهش آن، گروههای اهل نفرت، استبداد جابرانه و بازتولید ضدسرمایه و تلههای اجتماعی را میآفریند. از آنجاییکه ادبیات نیز مانند خانواده، اقتصاد و... نهادی اجتماعی است و تأثیراتی را در زندگی اجتماعی به منزلة هنر کلامی، تجلیگاه پدیدهها، هنجارها و ناهنجاریهای اجتماعی دارد، میتواند موجب تغییر در زندگی فردی و اجتماعی و همچنین طرح واقعیتهای آن شود. خالقان شعر نیز کوشیدهاند تا از آن در جهت بیان اندیشههای اجتماعی بهره جویند و به انعکاس هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی بپردازند. با توجه به چنین نگاهی به شعر و ادبیات و به دلیل ارتباط مستقیم و غیرمستقیم آثار ادبی فارسی و عربی با روابط اجتماعی و همچنین وجود اشتراکات فراوان سیاسی و اجتماعی و عدم ارائة پژوهشی از منظر اجتماعی، مقایسة شعر داروگ و آی آدمهای نیما و سرود باران بدر شاکر سیاب میتواند موجب کشف اندیشهها و میزان توجه آنان به سرمایه و ضدّسرمایة اجتماعی شود: افزودن بر این، چگونگی انعکاس مؤلفههای سرمایه و ضدّسرمایة اجتماعی را در این اشعار نشان میدهد. نتیجة پژوهش بیان میکند که در سرود باران مؤلفههای اجتماعی و در شعر داروگ و آی آدمها، شکل ضدّ آن جلوهگر شده است: هر دو شعر سمبولیسم اجتماعیاند و جامعهگرایی دو شاعر را نشان میدهد.
Social capital means Yf'hat eve_ n(Jlvldualm society shares andparticipates in interests، positive activities، creation of social relationsout of socio-economic systems besides human interchangeable associations such as mutual credibility، social deal، collective and group sense of identity، and having common picture of future with its basic elements.
Retrogression of these elements usually produces abhorrent and atrocious human groups and entails the reproduction of anti capital and social traps.
As long as literature as a social institution is similar to family، economy، etc.، its impact on the social life as an art of expression is regarded as the manifestation ground for social phenomena، norms and abnormalities and it can act as a source of both positive and negative developments of individual and social life and to display their facts. Such characteristic of literature urges poets to utilize poetry as a vase for social thoughts and ideas and to reflect throughout their verses the social norms and abnormalities.
With regard to the above viewpoint about poetry and literature and the direct and indirect impact that Persian and Arabic literary works could have on social ties، the fact of the abundance of existing mutual socio-political relevancies in these works and the lack of research from social point of view in this field، this comparative study that the extant paper presents about some poems (Nima's "Frog" and "Oh، People" and Al-Sayyab's "Rain Song") may really explore the extent of visibility of the social ties in the "Rain Song" of Al-Sayyab and the manifestation of the opposite in the two other Nima' s poems، show that the both verses have signs of social symbolism and suggest a stage of socialism that the two poets lived.