چکیده:
هدف از این پژوهش مقایسه تاب آوری هیجانی و اجتماعی کودکان در دو بافت منطقه ای متفاوت کشور و با توجه به نقش جنسیت بود. در این پژوهش 160 دانش آموز منطقه محروم و 320 دانش آموز منطقه غیرمحروم با استفاده از پرسشنامه تاب آوری هیجانی- اجتماعی مرل و روش آماری تحلیل واریانس یکراهه به همراه آزمون تعقیبی شفه مطالعه شدند. یافته های پژوهش نشان داد دانش آموزان مناطق غیرمحروم نسبت به دانش آموزان مناطق محروم در زیرمقیاس های تاب آوری هیجانی- اجتماعی نمره بالاتری به دست آوردند و این برتری در دختران بیشتر مشهود بود. در نتیجه محرومیت اقتصادی و اجتماعی می تواند بر کاهش تاب آوری(بالاخص در پسران) تاثیر به سزایی داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
بر اساس دو تئوری مزبور می تـوان گفـت در تـاب آوری هـم ویژگـی هـای فـردی ماننـد توانمندی های ارتباطی ، مهارت های مقابله ای ، توانایی حل مـشکلات ، همـدلی ، عـزت نفـس و سایر ویژگی هـای مثبـت و هـم ویژگـی هـای محیطـی ‐ اجتمـاعی (درون خـانوادگی و بـرون خانوادگی ) تأثیرگذار است ، از آنجایی که تاب آوری فرایند مقابله و سازگاری مؤفقیت آمیـز در برابر شرایط چالش برانگیز و تهدید کنندة زندگی است ، به عبارتی نـوعی سـازگاری مثبـت در برابر شرایط ناگوار است و ایجاد و تقویـت آن در انـسان هـا بـالاخص از زمـان کـودکی تـأثیر به سزایی در سازگاری با شرایط مختلف زندگی و سلامت روان دارد و همچنین از طرفی یکـی از عوامل مؤثر بر آن شرایط اجتماعی و رفاهی منطقه ای است که فرد در آن زندگی می کند، لذا به نظر می رسد عوامل اجتماعی مربوط به جامعه وبهره مندی از امکانات رفـاهی و بـه عبـارتی زندگی در مناطق دارای امکانات تأثیر به سزایی بر تقویت تاب آوری افـراد دارد و محرومیـت و فقر آثار سوئی بر تاب آوری هیجانی و اجتماعی افراد می گذارد.
"Emotional intelligence and stress resiliency: A relationship study", International journal of educational administration, 1(1), Retieved from: (http://www.