چکیده:
ﭘﻴﻮﻧﺪﻫﺎی ﺑﻴﻨﺎﻣﺘﻨﻲ در ﻧﻈﺮﻳﺔ ﺻﻮرﺗﮕﺮاﻳﻲ، ﻧﻈﺮﻳﺔ ﺑﻴﻨﺎﻣﺘﻨﻴـﺖ ﻛﺮﻳـﺴﺘﻮا، ﻧﻈﺮﻳـﺔ ﺗﺮاﻣﺘﻨﻴـﺖ ژﻧـﺖ و ﻧﻈﺮﻳﺔ اﺿﻄﺮاب ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﻠﻮم، از روﻳﻜﺮدﻫﺎی ﻧﻮﻳﻦ در ﺧﻮاﻧﺶ و ﻧﻘﺪ ﻣﺘﻮن اﺳـﺖ. ﺑـﺮ اﺳـﺎس اﻳـﻦ روﻳﻜﺮد، ﻫﻴﭻ ﻣﺘﻨﻲ ﻣﺴﺘﻘﻞ از دﻳﮕﺮ ﻣﺘﻮن ﻧﻴﺴﺖ و ﻫﺮ ﻣـﺘﻦ، ﺑﻴﻨـﺎﻣﺘﻨﻲ اﺳـﺖ ﺑﺮآﻣـﺪه از ﻣﺘﻨﻬـﺎی ﭘﻴﺸﻴﻦ ﻛﻪ در ﻣﺘﻨﻬﺎی ﭘﺴﻴﻦ ﻧﻴﺰ ﺣﻀﻮر ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ. ژرار ژﻧﺖ، ﻳﻜﻲ از ﻧﻈﺮﻳﻪﭘﺮدازان ﺣﻮزة ﭘﻴﻮﻧﺪﻫﺎی ﺑﻴﻨﺎﻣﺘﻨﻲ، ﻧﻈﺮﻳﺔ ﺗﺮاﻣﺘﻨﻴﺖ ﺧـﻮد را در ﭘـﻨﺞ 95 ﻣﺤﻮر ﺻﻮرﺗﺒﻨﺪی ﻛﺮده ﻛﻪ ﻳﻜﻲ از آﻧﻬﺎ ﻣﺤﻮر ﺑﻴﻨﺎﻣﺘﻨﻴﺖ اﺳـﺖ. وی ﺑﻴﻨﺎﻣﺘﻨﻴـﺖ را ﺑـﻪ ﺳـﻪ ﮔﻮﻧـﺔ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺑﻴﻨﺎﻣﺘﻨﻲ، آﺷﻜﺎراـﺗﻌﻤﺪی، ﭘﻨﻬﺎنـﺗﻌﻤﺪی و ﺿﻤﻨﻲ، ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﺮده و ﺣﻮزة ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﻫﺮ ﻳﻚ ازﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل9، ﺷﻤﺎره 83، زﻣﺴﺘﺎن 1931 اﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮﻫﺎ را ﻫﻢ ﺗﻌﺮﻳﻒ و ﺗﺤﺪﻳﺪ ﻛﺮده اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ درﻧﻈﺮﮔﺮﻓﺘﻦ اﻳـﻦ ﻧﻜﺘـﻪ ﻛـﻪ در ﻧﺘﻴﺠـﺔ آﻣـﻮزهﻫـﺎی ﺗﻌﻠـﻴﻢ ﻓـﻦ ﺷـﻌﺮ و دﺑﻴـﺮی ﺟﻠﻮهﻫﺎﻳﻲ از ﭘﻴﻮﻧﺪﻫﺎی ﺑﻴﻨﺎﻣﺘﻨﻲ در ﺑﻼﻏﺖ اﺳﻼﻣﻲ، ﻓﺎرﺳـﻲ و ﻋﺮﺑـﻲ، ﻇﻬـﻮر ﻛـﺮده اﺳـﺖ، ﺑـﺎ ﺑﻬﺮهﮔﻴﺮی از ﺷﻴﻮة ﺗﻮﺻﻴﻔﻲـﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﻣﺤﻮرﻫﺎی ﺳﻪﮔﺎﻧـﺔ ﺑﻴﻨﺎﻣﺘﻨﻴـﺖ از دﻳـﺪﮔﺎه ژرار ژﻧﺖ و ﺑﺨﺸﻬﺎﻳﻲ از ﻧﻈﺮﻳﺔ ﺑﻼﻏﺖ اﺳﻼﻣﻲ ﻣﻲﭘﺮدازد. ﻧﺘﻴﺠﺔ ﭘـﮋوﻫﺶ ﻧـﺸﺎن ﻣـﻲدﻫـﺪ ﻛـﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺻﻨﺎﻋﺎت ادﺑﻲ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻀﻤﻴﻦ، ﺗﻠﻤﻴﺢ، ﺣﻞ، درج و اﻗﺘﺒﺎس و ﻧﻴـﺰ ﺑﺮﺧـﻲ ﺳـﺮﻗﺘﻬﺎی ادﺑـﻲ ﻣﻄﺮح در ﺑﻼﻏﺖ اﺳﻼﻣﻲ، ﺑﺎ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎﻳﻲ از اﻟﮕﻮی ﺳﻪﮔﺎﻧﺔ ﺑﻴﻨﺎﻣﺘﻨﻴﺖ ﻫﻤﺨﻮاﻧﻲ دارﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
" ـ ـ ـ ـ ﻧﮕـﻪ ﻛـﺮدم اﻳـﻦ ﻧﻈـﻢ ﺳـﺴﺖ آﻣـﺪم ـ ــ ـ ــ ﺟﺠﺞ ج )9831: 5/ 57، 67 و 571( ﺧﻮاﺟﺔ ﺷﻴﺮاز ﺑﺨﺸﻲ از ﺷﻌﺮ ﭘﺮآوازة رودﻛـﻲ ﺳـﻤﺮﻗﻨﺪی را ﺑـﺎ اﺷـﺎرة ﺗﻠـﻮﻳﺤﻲ ﺑـﻪ ﺳﺮاﻳﻨﺪه در ﺑﻴﺘﻲ از ﻏﺰﻟﻬﺎی ﺧﻮد ﮔﻨﺠﺎﻧﺪه اﺳﺖ )ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻣﺒﻬﻢ از ﻧﻮع رﻓﻮ ﻳﺎ اﻳﺪاع(: ﻛﺰ ﻧﺴﻴﻤﺶ ﺑﻮی ﺟﻮی ﻣﻮﻟﻴﺎن آﻳﺪ ﻫﻤﻲ ﺧﻴﺰ ﺗﺎ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﺪان ﺗﺮک ﺳﻤﺮﻗﻨﺪی دﻫﻴﻢ 46 )ﺣﺎﻓﻆ، 7831: 045( وی ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ در ﻗﺼﻴﺪهای ﺑﻴﺘﻲ از ﻛﻤﺎل اﺳﻤﺎﻋﻴﻞ را ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻛﺮده و ﺑـﻪ ﺻـﺮاﺣﺖ از ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل9، ﺷﻤﺎره 83، زﻣﺴﺘﺎن 1931 ﺷﺎﻋﺮ ﭘﻴﺸﻴﻦ ﻧﺎم ﺑﺮده اﺳﺖ )ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻣﺼﺮح از ﻧﻮع رﻓﻮ ﻳﺎ اﻳﺪاع(: ــﻲ ــﺎورم ــﺔ ــﺎل دﻟـﻴﻠــ ﺑﻴـ از ﮔـﻔﺘـ ﻛﻤـ ور ﺑﺎورت ﻧﻤﻲﻛﻨﺪ از ﺑﻨﺪه اﻳـﻦ ﺣـﺪﻳﺚ آن ﻣﻬﺮ ﺑﺮ ﻛﻪ اﻓﻜـﻨﻢ آن دل ﻛﺠـﺎ ﺑـﺮم« »ﮔﺮ ﺑﺮ ﻛﻨﻢ دل از ﺗﻮ و ﺑﺮدارم از ﺗﻮ ﻣﻬﺮ )ﻫﻤﺎن: 175 و 275( ﻫﻤﻮ در ﻏﺰﻟﻲ دﻳﮕﺮ ﻋﻴﻦ ﺑﻴﺘﻲ از ﻧﺎﺻﺮ ﺑﺨﺎراﻳﻲ را ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ ردﻳﻒ »ﺧﻮاﻫﺪ ﺷـﺪ« ﺑﻪ »ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد«، اﻣﺎ ﺑﻲ ﻧﺎم و ﻧﺸﺎﻧﻲ از ﺳﺮاﻳﻨﺪه ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻛﺮده اﺳﺖ )ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻣـﺒﻬﻢ ﺷـﺒﻴﻪ 12 ﺑﻪ ﺳﺮﻗﺖ(: ﻛﻪ زﻳﺎرﺗﮕﻪ رﻧـﺪان ﺟﻬـﺎن ﺧﻮاﻫـﺪ ﺑـﻮد ﺑﺮ ﺳﺮ ﺗﺮﺑﺖ ﻣﺎ ﭼﻮن ﮔﺬری ﻫﻤﺖ ﺧﻮاه )ﻫﻤﺎن: 972( از دﻳﺪﮔﺎه ﻧﻘﺪ ادﺑﻲ، ﺻـﺮف ﺑﻴﻨﺎﻣﺘﻨﻴـﺖ آﺷـﻜﺎرــﺗﻌﻤـﺪی، ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﺗـﻀﻤﻴﻦ ﻣـﺼﺮح و ﮔﻮﻧﻪﻫﺎی ﻓﺮﻋﻲ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﭼﻨﺪاﻧﻲ ﺟﻠﻮة ﻫﻨـﺮی ﻧـﺪارد و زﻳﺒـﺎﻳﻲ آن در ﮔـﺮو ﭼﻨـﺪ ﻋﺎﻣـﻞ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﻣﺤﻮرﻫﺎی ﺳﻪﮔﺎﻧﻪ ﺑﻴﻨﺎﻣﺘﻨﻴﺖ ژﻧﺖ و..."