چکیده:
بیداری اسلامی بر مبنای خیزش جوانان مسلمان در مقام اعتراض به وضع موجود و جستوجو از آیندهای متفاوت باعث ایجاد تحولاتی در کشورهای اسلامی شده است.اینک پرسش اصلی ناظر به آیندهنگری سیاسی و اجتماعی مطلوب جوانان مسلمان، این است که آیا در اسلام، طرح و گفتمانی آیندهنگر وجود دارد که تبدیل به قدرت و راهبرد نرم بیداری اسلامی گردد؟ و آیا ردپای این گفتمان آیندهنگر را در بین گفتمانهای سیاسی _ فکری رایج در میان اندیشهوران و احزاب اسلامی میتوان یافت؟ آیا گفتمان مهدویت و انتظار در اسلام که برای سالها به حاشیه رفته بود، اکنون میتواند به عنوان طرحی برای جهانیسازی عدالت و آیندهنگری بر مبنای نگرش اسلامی مطرح گردد؟در این نوشتار، اثبات خواهد شد که با نفی آیندهگرایی سلفی و آیندهگرایی سکولار، تنها گفتمان آیندهنگری اسلامی گفتمان آیندهنگر جهانیسازی عدالت بر محور فرهنگ انتظار است.
خلاصه ماشینی:
"حضرت فرمود: اگر امام شما غایب شود چه کسی برای شما امام جدیدی خواهد آورد؟ حدیث هفتم و عنه: بإسناده، عن علی بن جعفر، عن أخیه موسی بن جعفر(، قال: قلت له: ما تأویل هذه الآیة (قل أ رأیتم إن أصبح ماؤکم غورا فمن یأتیکم بماء معین(؟ فقال: «تأویله: إن فقدتم إمامکم، فمن یأتیکم بإمام جدید»؛ 127 محمد بن عباس، با سند خود از علی بن جعفر، از برادرش موسی کاظم( روایت کرده است که علی بن جعفر میگوید: به ایشان گفتم: تأویل این آیه ...
از آن روی که با بصیرتهای وحی و با هدایت به حق، پیروان خویش را در حیات خود زنده نگاه میدارد، مگر کفر و گمراهی مرگ نیست؟ امام صادق( فرمودند: «این آیه در حق امام قائم( نازل شده است و مقصود آن این است که اگر امام شما غایب شود و ندانید که او در کجاست و کیست که برای شما امام آشکاری آورد که اخبار آسمانها و زمین را به شما برساند و همچنین حلال خدا و حرام او را بر شما معلوم کند؟» امام موسی کاظم( فرمودند: «اگر امام خود را فاقد شوید و او را نبینید، چه خواهید کرد؟» در الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، پس از بیان معنای ابتدایی آیه آمده است: الماء فی کثیر من المواضیع _ و لا سیما هنا، إذ یلحق ماء الحیاة: الرسول الأقدس محمدا( _ إنه یشیر إلی الحیاة الروحیة، فلئن أصبحت رجالات الوحی غورا غائبا، بالموت و انقضاء الوحی، أم الانعزال عن بلاغ الوحی، أو فترة الغیبة عن الناس، فهل إله غیر الله یرسل لکم رسلا مبشرین و منذرین، و دعاة مصلحین؟ و هکذا تعنی أحادیث الجری و التأویل، بیانا لمصداق من المصادیق المختلف فیها بین المسلمین، من الإمام الغائب المنتظر( و علوم الأئمة، و کما یصرح الإمام موسی بن جعفر( أنه تأویل لا تفسیر، علی حد قوله(: إذا فقدتم إمامکم فلم تروه فماذا تصنعون."