چکیده:
نیروی انتظامی جمهوریاسلامی ایران عضو پلیس بینالمللی (اینترپل) است. یکی از چالشهای عمدۀ پلیس بینالمللی (اینترپل) آموزش اعضای آن است که در سراسر جهان پراکندهاند و برای آموزش باید از زبانها و گویشهای مختلف استفادهکنند. پیشنهاد نظری (تئوریک) یکسیستم آموزشی مناسب با نیاز هزارۀ سوم برای پلیس بینالمللی (اینترپل) موضوع اصلی مقالۀ حاضر است. واقعیتهای موضوع آموزش در موردپلیس، موضوعی است که از زمانهای دور وجودداشتهاست. نیاز بهمدلهای جدید و برنامههای حرفهای و تخصصی برای پلیس بینالمللی (اینترپل) هزارۀ سوم، وظیفۀ ضروری هیئترئیسه و کمیتههای اجرایی سازمان اینترپل است. شاید یکی از بزرگترین چالشهای امروز و آینده، که اینترپل در اجرای وظایف خود با آن مواجه است، توسعۀ یکسیستم آموزشی هوشمند مناسب با نیازهای قرن بیستویکم است که در آن، تغییرات شدید فرهنگی جهان، و پیچیدگی جرم و جرایم بینالمللی امروز تشخیصدادهشود و تاثیر فنآوری اطلاعات و کاربردهای آن، در رفع اینچالش موردتوجه قرارگیرد. آیندۀ توسعۀ سیستمهای آموزشی اینترپل وابسته بهآیندۀ فنآوری اطلاعات در جهان و پیشرفتهای آموزشی حاصل از آن است. عصر مجازی سهبعدی، نهایت پیشرفت فنآوری اطلاعات در محیطهای دانشپایۀ جوامع اطلاعاتی جهان امروز و دنیای آینده است. گسترش پیشرفتهای حاصل در عصر اطلاعات، با وجود محدودیتهایی که داشته، توانسته با استفاده از ابزارهای موردنیاز و با بهرهگیری مناسب از فنآوری اطلاعات، شرایط لازم برای تغییر اساسی در زندگی بشر را تا مرز ورود بهموج چهارم، عصر مجازی سهبعدی، فراهمکند. عصر مجازی سهبعدی برای اینترپل شرایطی را فراهممیکند تا هرپلیس اینترپل، در هرنقطه از جهان، بتواند از یکسیستم آموزش مجازی هوشمند سهبعدی (که مانند چتری همۀ نیازهای آموزشی را دربردارد) استفادهنماید و توسط هرکس در هرجا و در هرزمان (دلخواه) و بدون حضور فیزیکی و محدودیتهای زمانی و جغرافیایی که امروز با آن مواجهیم، آموزش لازم را ببیند. پتانسیلی که در عصر مجازی سهبعدی وجودخواهدداشت، بسیار فراگیر و پایانناپذیر است. برای مثال، تجارت الکترونیک مجازی سهبعدی، آموزش مجازی سهبعدی، دولت مجازی سهبعدی، بانکداری مجازی سهبعدی، سازمانهای مجازی سهبعدی، آموزش مجازی سهبعدی پلیس اینترپل نمونههایی از پتانسیل فصای عصر مجازی سهبعدی هستند. بنابراین، پلیس بینالمللی (اینترپل) بهیک سیستم آموزشی هوشمند نیازمند است تا بتواند نیازهای آموزشی پلیس را در این فضای جدید، که در آینده فراگیر خواهدشد، پاسخگو باشد. در مقالۀحاضر، با درنظرگرفتن موقعیت فعلی سیستم آموزشی در ایران و اینترپل، یک سیستم آموزشی مجازی هوشمند سهبعدی برای استفادۀ احتمالی اینترپل هزارۀ سوم معرفیشدهاست.
خلاصه ماشینی:
"پیش از آنکه پلیس بینالمللی (اینترپل) هزارۀ سوم بتواند از عصر مجازی سهبعدی استفادهکند باید بهمحدودیتهایی که شامل مقاومت بشر در مقابل تغییرات، فاصلۀ رقومی موجود بین کشورهای درحالتوسعه و توسعهیافته، محدودیتهای نرمافزار و سخت افزار موجود، نبود زیرساخت ارتباطی موردنظر آگاهباشد.
اینترپل هزارۀ سوم، بهتر است یکسیستم پویا و هوشمند آموزش مجازی سهبعدی برای تربیت پلیس قرن 21 خود داشتهباشد تا بتواند وظایف بینالمللی خود را ازطریق سیستمهای مجازی (که بهسرعت درحالگسترشاست) انجامدهد 2008) (Warren,.
پلیس بینالمللی (اینترپل) که وظیفۀ انجام عملیات در عصر اطلاعات و در مسیر عصر مجازی سهبعدی آینده را دارد، باید توانمندیهای عمومی زیر را در کنار تخصصهای حرفهای خود داشتهباشد: در بحرانها از فکر استفادهکند حلکنندۀ مسائل باشد نوآور باشد عنصر فعال در کار گروهی باشد توان آموختن و هدایت خود بهتنهایی را داشتهباشد با ادبیات فضای عصر اطلاعات آشناباشد آگاهی جهانی داشتهباشد درگیر زندگی شهروندی باشد یکی از بزرگترین چالشهای پلیس بینالمللی (اینترپل) در قرن 21، نیاز بهیکسیستم آموزشی هوشمند است که بتواند بهنحوی موثر شرایط تغییر فرهنگی جوامع، فنآوری و اطلاعات، تغییرات اجتماع صنفی، قدرت فنآوری، فلسفۀ پلیس نوین، جایگاه حاکمیت و دولتها و استانداردهای اخلاقی را تشخیصدهد و برای آموزش پلیس در حال و آینده برنامهای مناسب داشتهباشد((Jalali,1999.
اینترپل هزارۀ سوم بهتر است یکسیستم پویا و هوشمند آموزش مجازی سهبعدی برای تربیت پلیس قرن 21 خود داشتهباشد تا بتواند وظایف بینالمللی خود را از طریق سیستمهای مجازی (که بهسرعت درحالگسترشاند) انجامدهد."