چکیده:
پژوهش حاضر، به بررسی «اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله به شیوه دزوریلا و گلد فرید بر تعارضات والد- فرزند دانش آموزان دختر سال اول دوره دبیرستان شهرستان بهبهان» پرداخته است. طرح تحقیق از روش نیمه تجربی طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه می باشد. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه سنجش تعارض والدین- فرزند (CP) است. شرکت کنندگان در این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر سال اول دوره دبیرستان شهر بهبهان در سال تحصیلی 88-87 ، و نمونه آن 40 نفر از این دانش آموزان که بیشترین تعارض را با والدینشان داشتند، و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شده اند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه که هر جلسه آن 75 دقیقه بود در جلسات مشاوره گروهی شرکت کردند. برای تحلیل داده ها علاوه بر روش آمار توصیفی، از آزمون t گروه های مستقل، تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا)، تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا)، استفاده شده است. معنی داری در این تحقیق در سطح است. و یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد، که آموزش مهارت حل مساله به شیوه دزوریلا و گلدفرید موجب کاهش تعارضات والد – فرزند، کاهش پرخاشگری کلامی، کاهش پرخاشگری فیزیکی و افزایش استدلال دانش آموزان دختر گروه آزمایشی می شود.
خلاصه ماشینی:
1- verification 2- problem definition 3- generation If alternative 4- decision making با توجه به مطالب عنوان شده پژوهشگر در ايـن پـژوهش بـه دنبـال ايـن اسـت کـه مشـخص کنـد، آموزش مهارت حل مسأله تا چه اندازه در رفع تعارض بين والدين و فرزنـدان و همچنـين افـزايش استدلال و کاهش پرخاشگري کلامي و فيزيکي آنها مؤثر است .
ايماني زاد (١٣٨٦)، در پژوهش خود تحت عنوان بررسي اثربخشي آموزش مهارت حـل مسـأله بـر افزايش سازگاري فردي –اجتماعي به اين نتايج رسيده است ، که آموزش مهارت حل مسأله باعث افزايش سازگاري فردي -اجتماعي در بين زنان مطلقه مي باشد.
اين پژوهش تلاش مي کند اثربخشي آموزش مهارت حـل مسـأله را بـر تعارضـات والـد- فرزند در بين دانش آموزان دختر سال اول دوره دبيرستان شهرستان بهبهان مورد بررسي قرار دهد.
به عبارت ديگر،آموزش مهارت حل مسـأله با توجه به ميانگين (٢/٣٧)دانش آموزان دختر گروه آزمـايش نسـبت بـه ميـانگين (٠/٠٥-)دانـش آموزان دختر گروه گواه موجب کاهش تعارض والدين ـ فرزند در زمينه پرخاشگري کلامي گروه آزمايش شده است .
بـه عبـارتي ديگـر آموزش مهارت حل مسأله به دانش آموزان دختر به عنوان متغير مستقل در افزايش توانايي استدلال آنها با والدين شان مؤثر اسـت ،و بـا نتـايج پـژوهش هـاي احمـدي زاده (١٣٧٤)، شـريفي (١٣٧٢)، کايفر، لوي ،گرين ، وفيلپس ٣(١٩٧٤)، همخواني دارد.
يعني آموزش مهارت حل مسأله به دانش آمـوزان دختر گروه آزمايشي بر کاهش پرخاشگري کلامي آنها با والدين شان مؤثر است .
بررسي اثربخشي رواني آموزش مهارت هاي گروهي حـل مسـأله در درمـان نوجوانان اقدام کننده به خودکشي در ايلام ، پايان نامه کارشناسي ارشد، دانشـگاه علـوم پزشـکي و خدمات بهداشتي اميران ، انستيتو روان پزشکي، تهران .