چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر دوره های آموزشی ICDLبر بهبود عملکرد کارکنان پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران به روش پیمایشی از نوع توصیفی اجرا شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه پنج گزینه ای می باشد که روایی آن توسط تعدادی از اساتید دانشگاه بررسی و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرانباخ محاسبه وضریب پایایی 85/0 به دست آمده است. جامعه آماری این تحقیق 120 نفر از کارمندان و کارشناسان پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران و نمونه آماری این تحقیق تعداد 92 نفر با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. داده های به دست آمده با کمک آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج حاصله نشان می دهد که بین گذراندن دوره های آموزشی ICDL و مهارت های جدید کارکنان، دقت و اثربخشی آنها، سرعت و مقدار انجام کارکارکنان، موفقیت شغل آنان و ایجاد جاذبه و علاقه مندی در کارکنان رابطه وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
داده هاي به دست آمده با کمک آمار توصيفي و استنباطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و نتايج حاصله نشان مي دهد که بين گذراندن دوره هاي آموزشي و مهارت هاي جديد کارکنان ، دقت و اثربخشي آنها، سرعت و مقدار انجام کارکارکنان ، موفقيت شغل آنان و ايجاد جاذبه و علاقه مندي در کارکنان رابطه وجود دارد چکيده .
(عيدي، ١٣٨٧) نتايج پژوهش ها نشان مي دهند که توجه به آموزش و بهسازي نيروي انساني افزايش بهره وري را به دنبال دارد براي مثال ، در سال ٢٠٠٤ پس از سنجش اثر بخشي دوره هاي آموزشي در شرکت موتورلا مشخص شد که هر يک دلار سـرمايه گـذاري در آمـوزش کارکنـان ، ٣٣ دلار بازده به همراه داشته است (عيدي، ١٣٨٧) علمي و جمشيد نژاد (١٣٨٧ ) در پژوهشي تحت عنوان «اثر آمـوزش بـر رشـد اقتصـادي ايـران در سال هاي ١٣٥٠ تا ١٣٨٢» به اين نتيجه رسيده اند که به دليل نقش مهمي که آموزش و پرورش در رفتار فردي و اجتماعي دارد و تأثيري که بر فرايند رشد اقتصادي مـي گـذارد سـبب شـده تـا شاخه ي جديدي در علم اقتصاد با عنوان اقتصاد آمـوزش و پـرورش توسـعه يابـد و بـه علـت نيازهاي روزافزون جامعه به آموزش از پيشرفت قابل ملاحظه اي برخوردار باشد ايزدي و کريمي (١٣٨٧) در پژوهشي تحت عنوان «پيماشي پيرامون تأثير دوره هاي آموزشـي فـن آوري اطلاعات بر بهبود عملکرد کارکنان » اعلام داشته اند که نتايج پـژوهش بيـان کننـد ة تـأثير دوره هاي آموزشي ـ CD، بر افزايش مهارت هاي جديد، دقت و اثربخشي، سرعت و مقدار انجـام کـار و جاذبه و علاقه مندي افراد در انجام کار و موفقيت هاي شغلي افراد است .