چکیده:
هدف اساسی این مطالعه، ارائه مدلی برای ارتقاء سطح درگیری شغلی رؤسا و مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است. روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش بر پایه مفروضات همبستگی و مقطعی (غیر طولی) است. این مطالعه از نوع میدانی (اجرای پرسشنامه) است. چون این پژوهش در محیط طبیعی دانشگاه صورت می گیرد، میزان مداخله پژوهشگر در حداقل ممکن می باشد و متغیری هم دستکاری نمی شود. تعداد 198 نفر از رؤسا و مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه های سبک شناختی (CSI)، منبع کنترل (راتر، 1978)، تعهد سازمانی (ماودی و همکاران، 1979)، و پرسشنامه محقق ساخته الگوهای رهبری است. به طور کلی، نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که براساس الگوهای رهبری، سبک های شناختی و منابع کنترل می توان مدلی را برای پیش بینی و ارتقای سطح درگیری شغلی ارائه کرد. نتایج تحلیل مسیر نیز حاکی از ارتباط مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای یاد شده با درگیری شغلی است.
خلاصه ماشینی:
در ايـن جا، ارتباط الگوهاي رهبري دانشگاه ، سبک هاي شناختي و منابع کنترل روسا و مـديران بـه عنـوان متغيرهاي پيش بين (مستقل ) با متغير درگيري شغلي به عنوان متغيرهاي ملاک (وابسـته ) سـنجيده و براساس روابط بـين آنهـا مـدل رگرسـيون تنظـيم مـي شـ ود.
در نهايت بـا توجـه بـه اينکـه عـدد ثابت معني دار مي باشد از ضرايب استاندارد نشده (B) براي ارائـه معادلـه رگرسـيون بـه شـرح زيـر استفاده مي شود: (منبع کنترل بيروني) ٠/٢١٩ + (سبک تفکر تحليلي) ٠/٣٢٢ + (سبک تفکر شهودي) ٠/١٥٩ + ٣٣٦٣ = Y (سطح درگيري شغلي ) • تحليل مسير (مدل علي ) در پژوهش هايي که روابط بين متغيرهاي مختلف مدنظر است ، همواره برخي متغيرها نسبت بـه پاره اي ديگر نقش متغير وابسته را دارند، و برخي ديگر نقش متغير مستقل .
بحث و نتيجه گيري در خصوص فرضيه اول مبني بر اينکه مي توان براساس الگوهاي رهبري دانشگاه ، سبک هاي شناختي و منابع کنترل رؤسا و مديران واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي سطح درگيري شغلي را پيش بيني کرد، نتايج تحليل رگرسيوني حاکي از اين است که همبستگي بين متغيرهاي مستقل و وابسته معني دار است و ٧٦/٧ درصد از پراکندگي مشاهده شده در درگيري شغلي را مي توان توسط اين هفت متغير تبيين کرد.
در خصوص فرضيه دوم مبني بر ارائه مدلي براي ارتقاء درگيري شغلي رؤسا و مديران واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي براساس الگوهاي رهبري دانشگاه ، سبک هاي شناختي و منابع کنترل ، نتايج تحليل اي رگرسيوني نشان داد که همبستگي معناداري وجود داشته است .