ملخص الجهاز:
از آنجایی که هر نظام اداری همچون نهادهای حوزهین دارای دو بخش درون و برون سازمانی است، بنابراین،باید در پیادهسازی ICT به دو رکن اساسی اطلاعات(information) و ارتباطات (communication) توجهبیشتر نمود؛ چرا که توسعه فنّاوری در راستای تحققخدمات اطلاعاتی و اطلاعرسانی باعث میشود که مدیرانازمانی توانائی به مدیریت صحیح و کامل را بر مجموعهخود بیابند.
بخش برون سازمانی باید همچون یک پایگاه پویا وبهروز باشد که جهت توفیق در اطلاعرسانی بهینه ازاهکارهای ارتباطی بر اساس اهداف کاربردی ICTبهرهمند شود و اطلاعات را به سهولت در دسترس عمومقرار دهد و با پرهیز از: ساختار نادرست، چینش غلط اجزاءمحتوایی، ترکیب رنگهای نامأنوس، سرعت پایینبارگذاری صفحات و غیر جذاب بودن طراحی پایگاه مخاطب را دچار خستگی و سردرگمینسازد.
سازمانی موفق است که سیاست کاری خود را بر محوراهش نیاز حضور فیزیکی و سرعت و سهولت در دسترسیبه اطلاعات درون سازمانی قرار دهد تا علاوه بر کاهش نیازبه نیروی اضافی و کاستن مکاتبات اضافی درون سازمانیبه ایجاد آرامش و تمرکز کاری نایل آید و مدیران نظارت ونترل بیشتری بر حیطه امور داشته باشند و با مدیریتقوّتها و ضعفها به توافق بیشتری دست یابند.