ملخص الجهاز:
"3-ارزشیابی آموزشی باعث میشود که برخی قضاوتهای ذهنی در مورد آموزش به صورت عینی&%27612FYKG276G% (به تصویر صفحه مراجعه شود) *هدف از مقاله حاضر عبارت است از؛شناسایی و طراحی الگوی سنجش اثر بخشی سیستم آموزشی(عمدتا ضمن خدمت)و تبیین عوامل،ابعاد،مؤلفهها و شاخصهای آن به گونهای که با وضعیت سازمانهای ایران همخوان و سازگار باشد و قابلیت پیادهسازی و بازنگری به صورت مستمر و مداوم داشته باشد.
هدف از مقاله حاضر عبارت است از؛ شناسایی و طراحی الگوی سنجش اثربخشی سیستم آموزشی(عمدتا ضمن خدمت)و تبیین عوامل، ابعاد،مؤلفهها و شاخصهای آن به گونهای که با وضعیت سازمانهای ایران همخوان و سازگار باشد و قابلیت پیادهسازی و بازنگری به صورت مستمر و مداوم داشته باشد و بتواند پیش نیازهای برنامهریزی و تصمیمگیری برای مدیران و مراجع ذی صلاح را فراهم آورد.
J} ارزشیابی آموزش فرآیند سیستماتیک جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد برنامه آموزشی است که میتواند برای برنامهریزی و راهنمایی تصمیم گیرندگان به کار گرفته شود،همچنین تناسب،اثربخشی و تأثیر عناصر مختلف آموزشی را میسنجد(هاشیم،2001:334) اثربخشی:عبارت است از درجه یا میزانی که سازمان به اهداف مورد نظر خود نایل میآید، اثربخشی یک مفهوم کلی دارد که به صورت ضمنی دربرگیرنده متغیرهای زیادی است(دفت،1378: 103).
عوامل مؤثر بر موفقیت ارزشیابی آموزشی یک سیستم ارزشیابی مؤثر مجموعهای از فعالیتهای اساسی برای مدیریت ابزارهای سنجش است که باید ایجاد و توسعه داده شوند و بایستی نحوه کارکرد همه فعالیتها را مشخص کند،آنها را به عنوان یک فرآیند،یکپارچه سازد و نحوه تجزیه و تحلیل دادهها را مشخص نماید.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) دلایل غفلت از ارزشیابی آموزشی در سازمانها فرآیند ارزشیابی برای سنجش اثربخشی توسعه و آموزش ساده نیست بلکه نیازمند منابع مالی، تکنیکهای خاص و در دسترس بودن اطلاعات است."