خلاصة:
با اتمام جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراطوری عثمانی، کشوری جدید از زیر خاکسترهای آن به نام جمهوری ترکیه بوجود آمد. یکی از اهداف اصلی رهبران جمهوری جدید این بود که تمام عناصر هویتی مربوط به اسلام را به عنوان عناصری که مربوط به زمان های گذشته معرفی می شد، از بین ببرند. اما این امر با مقاومت سرسختانه گروه های اسلامی ترکیه مواجه شد. البته به نظر می رسد که پس از گذشت نزدیک به هشتاد سال هنوز این گروهها نتوانسته اند با اقدامات سکولاریستی دولت مقابله کنند. در این راستا بود که نیاز به گفتمان جدیدی در جامعه ترکیه احساس می شد که بتواند با مشروعیت روز افزون کمالیسم مقابله کند. حال، ماهیت، علل پیدایش و ویژگی های این گفتمان جدید موضوع بحث ما در این مقاله خواهد بود.
A new country called the Republic of Turkey was created under the ashes of the collapsed Ottoman Empire By the end of the First World War. One of the main goals of the new republic leaders was to destroy all elements relating to Islamic identity as elements belonging to the past which was faced with determined resistance of Islamic groups in Turkey. It seems، yet these groups have been unable to deal with secular government actions after nearly eighty years. In this regard، the need for a new discourse in the Turkish community could be felt that might be able to emphasis the dominion of the Muslim fundamentalists in the political arena. Now، the nature، causes، and characteristics of this new discourse will be the topic of our discussion in this article.
ملخص الجهاز:
"در مجموع،میتوان استدلال کرد که هرچند در سالهای اخیر رویکردهای دولت ترکیه بهاسلام بهطور چشمگیری تغییر پیدا کرده است،به هرحال،حضور اسلامگرایان و جنبش های اسلامی در حوزههای سیاسی،بهعلت تلقی آنها بهعنوان دشمنان ارتجاعی سکولاریسم، همواره با مشکل مواجه بوده است.
درحالی که اسلامگرایان سابق غربگرایی را پدیده مضری میدانستند که مسئول همه بیماریهای اجتماعی،سیاسی و اقتصادی در جهان اسلام بود،در مورد تجربه حزب عدالت و توسعه باید گفت در دوره آنها نهتنها تقابل با غرب اهمیت گذشته خود را از دست داده،بلکه عضویت در اتحادیه اروپا یکی از اولویتهای اصلی این حزب در سیاست خارجی است.
( 6002,zuvaY )همچنین این گفتمان جدید بهعنوان نقطه اوج تغییر شکل در مفاهیم مختلف اسلامی اعم از مفاهیم دینی یا مفاهیم روشنفکری دیده میشود،زیرا در این عصر،اسلام گرایان پی بردهاند که تعاریف آنها از دولت و جامعه عمدتا تحت تأثیر ذهنیت ناسیونالیسم و ایدئولوژیهای چپگرایان عرب(اخوان المسلمین)و پاکستانی(مودودی)در جامعه ترکیه بود.
( 0002,caluB )او به دموکراسی بهعنوان نوعی&%00631AFAG006G% ابتکار غربی نمینگرد که از تاریخ منحصربه فرد اروپا سرچشمه گرفته باشد،بلکه از نظر او، دموکراسی مجموعه ارزشهایی است که درون آن مردم میتوانند عقاید خود را آزادانه بیان کنند و این چیزی است که مردم ترکیه دستکم از دهه 1950 به بعد که حزب دموکرات برای اولین بار در انتخابات آزادانه ترکیه برنده شد،خواستار اعمال آن در حوزه سیاسی و اجتماعی کشورشان هستند.
در همین راستا تنش های زیادی میان نیروهای سکولار و اسلامگرایان جدید ترکیه در سالهای اخیر بهوجود آمده است که به سه مورد از مهمترین آنها شامل انتخاب ریاست جمهوری،مسأله حجاب در دانشگاهها و تغییر برخی مواد قانون اساسی جمهوری ترکیه اشاره میکنیم."