خلاصة:
در این مقاله ابتدا معنای لغوی توسعه توضیح داده شده و سپس معنای اصطلاحی، آن بیان گردیده است. سپس دو ویژگی توسعه، یعنی «همه سونگر بودن توسعه» و «پایدار بودن توسعه» تشریح شده است. توسعه فرهنگی به عنوان مبنای اصلی توسعه معرفی، و نظر امام خمینی(ره) در خصوص مفهوم توسعه، فرهنگ و استقلال فرهنگی آورده شده است. در ادامه نظر شهید مطهری در باره پیشرفت جوامع غربی از نظر تکنولوژی و قدرت و انحطاط آنان در اخلاق مطرح می شود که بر این اساس اهمیت اخلاق در جوامع مشخص می گردد. اخلاق به عنوان مبنایی ترین اصل در توسعه فرهنگی به حساب می آید همچنانکه توسعه فرهنگی مبنای توسعه بحساب می آید. تنها اخلاقی که می تواند انسان را به سعادت رهنمون سازد اخلاق دینی (اسلامی) است نه مکاتب اخلاقی که در غرب توسط اندیشمندان اخلاقی ارائه گردیده است.در اخلاق اسلامی نیز عدالت فردی و اجتماعی بعنوان مبنایی ترین فضیلت آمده است، بدین معنی که اگرچنانچه بتوان احاد جامعه اسلامی را متخلق به فضیلت عدالت نمود درواقع به توسعه حقیقی یا ایده آل دست یافته ایم. در ادامه رهنمودهای از امام خمینی(ره)و مقام معظم رهبری در اهمیت عدالت اجتماعی و شاخص های از عدالت فردی و اجتماعی آورده شده است. بر اساس آموزه های دینی دنیا و دنیا داری، مال و ثروت و قدرت (به عبارت دیگر توسعه) فی نفسه خوب یا بد نیست، بلکه انگیزه و نیت آدمی است که بدان ها رنگ و بوی خوبی یا بدی را می بخشد. آیات و روایات فراوانی در مذمت مال و ثروت و همچنین در محاسن آنها وجود دارد که به ذکر نمونه هایی از آنها پرداخته شده است.
This paper describes the lexical meaning of development and then it has been stated the meaning of the term. Then two properties of development, i.e. "all sides of development" and "stable development" are described.Cultural development as the main basis is presented, and view of Imam Khomeini about the concept of development, culture and cultural autonomy is given. In continue view of Shahid Motahari about development in Western societies in terms of technology and the power and their decadence of moral are discussed, that based on this subjects the importance of ethics in society is determined. Ethics as the basis principle of cultural development is taken into account like Cultural development is considered as basis of development. The only moral that could lead to human to Happiness is moral religion (Islamic) no ethics schools which have been presented by scholars of moral on the West. In Islamic ethics, individual and social justice is the foundation of virtue this means that if Islamic society can be in a justice, In fact, we have achieved to real or ideal develops. Following the guidelines of Imam Khomeini and the Supreme Leader on the importance of social justice and personal and social characteristics of equity is given. Based on religious teachings the world and belonging to world, belongs, wealth and power (i.e. development) is not in itself good or bad, But man's motive is good or bad gives them flavor. Many Verses and Hadiths blaming their wealth and advantages, there are also examples of them have been mentioned and encouraged.
ملخص الجهاز:
مکاتب اخلاقي فراواني در غرب و شـرق مطـرح اسـت و بـه طـور خلاصـه ميتوان گفت اخلاقي ميتواند انسان را به سعادت رهنمـون سـازد کـه از سـوي آفرينده ي او آمده باشد، زيرا کسي که انسان را آفريده است بهتر از هر کس ديگر ميداند راه و چاه و به عبارت ديگر سعادت و شقاوت او در چيست ؟ ميتوان ادعا نمود که اخلاق ديني آن هم کامل ترين دين که همانا اسلام است ميتواند توسعه هم سونگر و پايدار را براي آدمي به ارمغان بياورد و مسـلم ايـن که توسعه منهاي اخلاق اسلامي نه تنها مفيد نيست بلکه ممکن اسـت مضـر نيـز باشد.
آن مقصـد اعـلاي ماسـت » (امـام خميني(ره )، صحيفه امام ،ص ٨٨) همچنين در وصيت نامه سياسي الهي خود مي فرمايد: «حکومـت حـق ، بـراي نفع مستضعفان و جلوگيري از ظلم و جور و اقامه عدالت اجتمـاعي، همـان کـه مثل «سليمان بن داوود» و پيامبر عظيم الشأن اسلام (ص ) و اوصياي بزرگـوارش (ع ) براي آن کوشش ميکردند، از بزرگترين واجبـات و اقامـه ي آن از والاتـرين عبادت است » (امام خميني (ره ) ره توشه انقلاب ،ص ٢٤) مقام معظـم رهبـري در جمـع کنفـرانس وحـدت اسـلامي مورخـه ٦٩/٧/١٦ ميفرمايد: «اقامه ي قسط و عدل و رفع ظلم و ايجاد زندگي صـحيح بـراي بشـر، هدف اديان است ، پس بايد حرکت به سمت حاکميت اسـلام باشـد و حاکميـت اسلام در کشورها و جوامع اسلامي، امري ممکـن اسـت »(سـتاد علمـي فرهنـگ بصيرت ، دولت عدالت ، ص ٥٩) همچنين در تاريخ ٧١/٢/٣٠ در باره عـدالت اجتمـاعي مـيفرمايـد: « جامعـه اسلامي، با عدل و قسط است که قوام پيدا ميکند، بدون عدل ، ممکـن نيسـت ، و لو همه ارزش هاي مادي و ظاهري و دنيايي هم فراهم شود، اگر عدالت نباشد، در حقيقت هيچ کاري انجام نشده است ».