خلاصة:
اسلام خواستار پرورش انسان و جامعه ای تکامل یافته است، تکامل مورد نظراسلام در زمینه سرمایه های مادی همان پیشرفت اقتصادی است، که انسان و جامعه سالم در مسیر آن قرار دارند،که با تولید تحقق می یابد. در این مقاله جایگاه تولید ملی جهت الگو برداری از آن نشان داده شده و بیان شده است که چگونه دین اسلام، علاوه بر تاکید و اصرار بر پیشرفت اقتصادی، نشان می دهدکه منشاء پیدایش و بازسازی توسعه سالم و همه جانبه، سازگار با سایر ابعاد آن مانند توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و. .. را عدالت می داند. اسلام به دنبال آباد کردن دنیا و تمکن بخشیدن به امت اسلامی است و محل به بار آمدن نعمت ها معرفی شده است. لازمه چنین هدفی تولید و توسعه اقتصادی می باشد. ضمن این که ما در پی آنیم که با بررسی و تبیین الگوی اقتصادی در دین اسلام با محوریت تولید به مدلی جهت الگوی اسلامی _ایرانی پیشرفت در قلمرو اقتصاد دست یابیم. هدف این نوشتارچگونگی وصول به پیشرفت اقتصادی با رویکرد اسلامی-ایرانی می باشد با محوریت تولید وحمایت از کار می باشد.روش تحقیق کتابخانه ای با بهره گیری ازنتایج پژوهش های صورت گرفته درکشور می باشد.سوال اصلی این مقاله چگونگی دست یابی به پیشرفت اقتصادی با رویکرد اسلامی –ایرانی برمحوریت کار وتولیدمی باشد؟نتیجتا آن که در رویکرد اسلامی، رشد و پیشرفت در زمینه سرمایه های مادی همان توسعه اقتصادی برمحور تولید است، که جدیت و تلاش در آن پویایی و استحکام جامعه را به همراه دارد.
Islam calls the human culture and evolved society, the evolution of Islam in terms of material wealth as economic development, that human and health society in are in its path, the production will be realized. In this paper it is shown position of national production for modeled of him, and explains how Islam with his emphasis on economic development, Show that origin of reconstruction comprehensive development and healthy consistent with other aspects such as cultural development, political, social and … is Justice. Islam seeks to build up the Muslim world and being riches and wealth community. Necessary for such a purpose is the production and economic development. While we realize that we investigate and explain the economic patterns of Islam-oriented model for generating Islamic-Iranian progress patterns in the realm of the economy. The purpose of this paper is how to attain economic development with an approach of Islamic-Iranian patterns and with a focus on the production and support of the work. Methodology of this article was conducted using by the study of the library and research in the country. The main question is how to achieve this Islamic-Iranian approach to economic development and production. The result of that approach, the material progress in the field of economic development is centered on manufacturing, the seriousness and effort that have the dynamism and strength of the community.
ملخص الجهاز:
در اين مقاله جايگاه توليد ملي جهت الگو برداري از آن نشان داده شده و بيـان شـده اسـت کـه چگونه دين اسلام ، علاوه بر تأکيد و اصرار بر پيشرفت اقتصـادي، نشـان مـي دهدکـه منشـاء پيـدايش و بازسازي توسعه سالم و همه جانبه ، سازگار با ساير ابعاد آن مانند توسعه فرهنگي، سياسي، اجتماعي و.
نمونه اي از تعاريفي که به طور مشخص از پيشرفت و توسعه به معناي عام و يا به معناي اقتصادي آن ارائه شد عبارتند از: - فرايندبهبود بخشيدن به کيفيت زندگي افـراد جامعـه ؛ (شـايان مهـر، ١٣٧٧، ص ٢٠٤) - بهبود و رشد و گسترش همه شرايط و جنبه هاي مـادي و معنـوي زنـدگي اجتماعي؛ (پيشين ) - پيشرفت به سوي اهداف رفـاهي نظيـر کـاهش فقـر، بيکـاري و نـابرابري؛ (پيشين ، ص ١٨٢) - فرايندي است که طي آن توليـد ناخـالص ملـي افـزايش مـي يابـد و فقـر، نابرابري اقتصادي و بيکاري کاهش پيدا مي کند و رفاه همگاني نسبي بـه وجـود مي آيد و اين امر از طريق سرمايه گذاري و تغيير و تحول در مباني علمي – فني توليد حاصل مي شود.
از همه بارزتر،به رغم اين کـه اسـاس نظام اقتصادي اسلام بر تسلط مالـک بـر امـوالش و اراده آزاد در تصـرف آن هـا استوار شده ، (بجنوردي،١٤١١ق ، ص ١٩) قرآن تصريح کرده است که فقـط افـراد رشيد داراي سلطۀ کامل و اراده آزاد در محدودٔە تعيين شـده نسـبت بـه امـوال و دارايي خود هستند و جامعۀ اسلامي حق ندارد اموال سفها و صغار (يتـيم هـا) و مجانين (ديوانگان ) را در اختيار آنان قرار دهد.