خلاصة:
ارسی های بسیاری در آثار دوره های صفوی و به ویژه خانه های دوره قاجار در سنندج باقی مانده است. اگرچه این خانه ها دارای آرایه های متعددی هستند، ارسی در این میان، از جایگاه خاصی برخوردار است. این پژوهش در پی آن است که به چند سوال پاسخ دهد و فرضیه هایی را که درباره سابقه، فن ساخت و ویژگی ارسی سازی شهر سنندج را طرح کرده، اثبات کند. در این پژوهش، کوشش شده که به اهمیت و جایگاه ارسی در شهر سنندج به صورت تاریخی و توصیفی تحلیلی نگریسته شود. پیشینه استفاده از ارسی در بناهای شهر سنندج به طور دقیق مشخص نیست؛ اما مدارک و شواهد موجود نشانگر این است که استفاده از ارسی در بناهای دوره صفوی آغاز شده است. مدارک و شواهد قطعی تری در استفاده از ارسی و ارسی سازی در ساختمان های مسکونی دوره قاجار، نیز در دست است که نشان می دهد که ساختن ارسی و استفاده از آن در این دوره، گسترش چشمگیری داشته و می توان سنندج را از مراکز مهم ساخت ارسی در دوره قاجار شمرد. گستردگی استفاده از ارسی از سویی، نشانگر این است که افراد زیادی در این حرفه اشتغال داشته اند؛ بنابراین، ساختن ارسی و استفاده از آن، از چنان جایگاه و اهمیتی برخوردار بوده که در خانه های مردم عادی هم نمونه ای با پیمون کوچک وجود داشته است. در برخی خانه های با پیمون بزرگ (2) تعداد ارسی به بیش از ده نمونه هم می رسد. گسترش و بهره مندی از ارسی در ساختمان، توجه سازندگان را به سمتی سوق می دهد که طرح ارسی های شهر سنندج را با وجود حفظ کلی ارسی سازی ایرانی، ولی با شیوه بومی محلی، همچون سایر هنرها ازجمله فرش و صنایع دستی را ایجاد کنند. با اتکا بر این پشتوانه غنی در ارسی سازی، می توان برای احیا یا نوآوری در آن، از فراموشی و نابودی این هنر جلوگیری کرد.
Among the Safavid and especially Qajar periods works، many Orsies have remained in the Sanandaj houses. Orsi has had an especial degree، although these houses have many decorations. This study is to answer some questions and to prove some drawn hypothesis on its history، making and characteristic of the Orsi ـ making in Sanandaj. In this study it has been applies to look at the importance and position of the Orsi in Sanandaj with historical and descriptive ـ analytical approach. The evidences are marking the Safavid Period as a starting point، although the history of making and use of Orsi in Sanandaj is unclear. Thus، there are more strong evidences from the Qajar Period on the Orsi and Orsi ـ Making in the residential houses of the Period، showing that the use of Orsi and Orsi ـ making has notably expended as the Sanandaj can be called one the important centers of Orsi ـ making during the Qajar period; The span of Orsi using is a mark showing that the business many people was this craft. Therefore، use and making of Orsi has such position and importance that there was some smaller one in each house of common people. In some houses with big scale sometimes more than 10 Orsies can be found. The resultant of paying attention about Orsi ـ making shows the importance of its makers on the one hand and orienting the making process to supporters in case of element and decoration on the other hand. Thus، according to the varied samples، the Sanandaj Orsi ـ making has impressively boomed and extended. The extension process was occurred due to several factors; the widespread welcome to Orsi ـ making and existence of plural well ـ skilled artists in this field can be mentioned; Since، the Orsi ـ making require plenty of energy and time. By this extension، the creation of job and enlivening the Iranian Orsi ـ making is provable. The important visible point during the process of design and making Orsi is their change and update with the changing of contemporary architecture، simultaneously. The extension and having Orsi in building has lead attention of its makers to make Orsi as the Orsies in Sanandaj remained Iranian Orsi ـ making، while the local style is make it like other arts such as Carpet and Handicraft. Reconstructing or innovating of Orsi، relying on such rich background in Orsi ـ making، it is necessary to try it with new and suitable planning to prevent not to be forgotten or destructed.