ملخص الجهاز:
"اما اکنون اگر ما برنامههای کودک و نحوهی آموزش کودکان را متحول کنیم، آیا کودکانمان یا نه اصلا خودمان موفق خواهیم شد اثری در عداد آثار علمی و فرهنگی آن بزرگان به تاریخمان بیافزاییم؟ صورت دیگری از پرسش این است که آیا ما همان کسانی هستیم که میتوانیم برنامه کودک را اصلاح کنیم؟ گفتهاند فاقد شیء نمیتواند معطی شیء بشود.
حال پرسش اینجاست که ما از برنامههای پاستوریزهی تلویزیون در دهه شصت چه فضایل فرهنگیـاجتماعی به ارث بردهایم که آرزو داریم کاش فضای تربیتی کودکان امروز هم مشابه همان برنامهها سالم بود؟ وقتی جوانان امانات تاریخیـفرهنگیشان را در اختیار ندارند و مثلا از فهم زبان و مطالعهی آثار کلاسیک بزرگان علم و ادب و هنر و ودایع هزار سالهی علم و فرهنگ و حکمت این دیار محرومند و حتی هنوز میخواهند با نوستالژی کارتونهای کودکیشان خاطرهبازی کنند، طبیعی است با مجلات و روزنامهها و رسانهها ذائقهی سطحیشان را پروار میکنند و توهم فضل و کمالات مییابند."