خلاصة:
ابن سینا در ارائه نظریات وجودشناسانه خود از دو واژه وجوب و امکان که ابتکار فارابی بودند، بسیار مدد می گیرد، دو واژه ای که سبقه کمرنگی در آراء فلاسفه پیش از فارابی و ابن سینا دارد و جسته و گریخته می توان ردپایی از آنها را نزد فلاسفه یونان باستان یافت، این ردپا در ارسطو پررنگ تر می شود، اما به شکل منطقی مطرح می شود نه فلسفی و در باب قضایا به آنها پرداخته می شود و به موجودات عینی و وجود سرایت نمی کند. با ابتکار فارابی و ابن سینا در به کارگیری نظریه وجوب و امکان فلسفی و تقسیم موجود به واجب و ممکن، فلسفه هستی شناسی مشایی، شکلی متمایز به خود می گیرد و وجود خدا و عالم و مسئله خلقت که تا پیش از این مطرح نبود، بهتر تبیین می شود
ملخص الجهاز:
تقسيم موجود به واجب وممکن ،ابتکار فلسفي فارابي و ابن سينا مريم سالم * چکيده ابن سينا در ارائه نظريات وجودشناسانة خود از دو واژة وجوب و امکان که ابتکار فارابي بودند، بسيار مدد مي گيرد، دو واژه اي که سبقة کمرنگي در آراء فلاسفة پيش از فارابي و ابن سينا دارد و جسته و گريخته مي توان ردپايي از آنها را نزد فلاسفة يونان باستان يافت ، اين ردپا در ارسطو پررنگ تر ميشود، اما به شکل منطقي مطرح ميشود نه فلسفي و در باب قضايا به آنها پرداخته ميشود و به موجودات عيني و وجود سرايت نمي کند.
با ابتکار فارابي و ابن سينا در به کارگيري نظرية وجوب و امکان فلسفي و تقسيم موجود به واجب و ممکن ، فلسفة هستي شناسي مشايي ، شکلي متمايز به خود مي گيرد و وجود خدا و عالم و مسئلة خلقت که تا پيش از اين مطرح نبود، بهتر تبيين ميشود.
بنابراين بايد ديد چه ارتباطي بين جهات وجوب وامکان در منطق ارسطو و اصطلاحات وجوب و امکان در فلسفة اسلامي وجود دارد؟ آيا ارسطو در فلسفه نيز از وجوب و امکان سخن مي گويد؟ آيا مبحث وجوب و امکان سينوي ارتباط مستقيم با تمايز وجود و ماهيت دارد يا نه و اصلا" مقسم مواد ثلاث در فلسفه چيست ؟ با توجه به آثار ابن سينا درمي يابيم که اصطلاحات وجوب (ضرورت )، امکان و امتناع که به مواد ثلاث معروفند، هم در منطق ، در بحث موجهات و هم در فلسفه ، در امور عامه وهم در الهيات و خداشناسي ، از اهميت بسزايي برخوردارند و هر يک از اين علوم به نحوي خاص از اين اصطلاحات استفاده کرده اند.