خلاصة:
DMS به مجموعه ای از اطلاعات کامپیوتری شده درمورد یک مقصد اطلاق می شود. DMS ها معمولا حاوی اطلاعاتی درخصوص جاذبه ها و تسهیلات هستند وغالبا قابلیت انجام رزواسیون و ثبت را نیز درخود دارند. این سیستم ها معمولا توسط DMOها مدیریت می شوند، که این مدیریت ممکن است توسط سازمان های خصوصی، دولتی یا تلفیقی ازهردو باشد. در این مقاله نویسندگان ابتدا به بررسی کاربرد، عملکرد و ذینفعان سیستم های مدیریت مقصد پرداخته، سپس با بررسی زیرساخت های موجود EC و وضعیت موجود سازمان های متولی مدیریت مقصد ایران و الزامات اطلاعاتی مورد نیاز آنها و با انجام تحقیقات میدانی جهت آزمون فرضیات خود به امکان سنجی پیاده سازی نظام مدیریت مقصد ایران پرداخته اند. این مطالعه نشان می دهد که سازمان متولی گردشگری در ایران (درسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) دارای ساختار و عملکردهای طراحی شده جهت مدیریت و بازاریابی مقصد ایران نمی باشد. همچنین در حال حاضر انجام فعالیت های بازاریابی خارجی مقاصد و فعالیت های توسعه ی داخلی مقاصد که از جمله وظایف اصلی یک DMO، به شمار می آید، درسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به گونه ای اثربخش صورت نمی پذیرد. از طرف دیگردر حال حاضر به لحاظ فراهم نبودن زیرساخت های EC جهت پیاده سازی نظام مدیریت مقصد ایران، امکان پیاده سازی این نظام وجود ندارد.