خلاصة:
هدف: یکی از عوامل تســریعکنندة چرخــة دانش، ترجمان دانش نام دارد که به معنای تبادل، ســنتز و کاربردیافتههای پژوهش به واسطة سیستم پیچیدهای از ارتباطات بین پژوهشگران و استفادهکنندگان از دانش است. اینپژوهش با هدف تدوین ابزار خودارزیابی ترجمان دانش برای پژوهشگران علوم انسانی صورت گرفته و طی آنتالش شده است تا ابزاری برای ارزیابی فعالیتهای ترجمان دانش حاصل از پژوهش این دسته از پژوهشگران، شناسایی و استخراج شود.روششناســی: این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی پدیدارشناســی و ابزار مورد استفاده در آن، مصاحبة 6نیمهطراحیشده است. مصاحبهشوندگان در پژوهش حاضر، 12 عضو هیئتعلمی گروههای علوم انسانی دانشگاههایتحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از رشتههای مختلف علوم انسانی بودند که بیشترین تعداد پژوهش را در حیطة علمی خود داشتند. روایی یافتهها با روشهای تطبیق، توسط اعضا و بررسی همکار تضمین شدهاست.یافتهها: پس از کدبنــدی، طبقهبندی، تجزیه و تحلیل اطالعات، ابزاری با توجه به پنج بخش اصلی مســئلةپژوهش، نتایج پژوهش، انتقال دانش، اشــتراک دانش و کاربرد دانش طراحی شد. در تدوین گزینههای این ابزاربرای نشان دادن میزان تناسب هر گزینه با وضعیت مناسب در ارزیابی ترجمان دانش، از طیف پنجتایی استفاده شدهاست. این تحقیق اصول مورد نیاز و همچنین حلقههای واسط از «تولید دانش» تا «استفاده از دانش» را تبیین میکند که از طریق آنها میتوان با فواصل موجود بین «استفاده از دانش منتج از پژوهش» و «تولید دانش» آشنا شد.
ملخص الجهاز:
اينپژوهش با هدف تدوين ابزار خودارزيابي ترجمان دانش براي پژوهشگران علوم انساني صورت گرفته و طي آنتالش شده است تا ابزاري برای ارزيابي فعاليتهاي ترجمان دانش حاصل از پژوهش اين دسته از پژوهشگران، شناسايي و استخراج شود.
فضلــي (0931) در پژوهشــي با عنوان «فراينــد ترجمان دانش در علوم کتابداري و اطالعرســاني پزشکي» با روش پيمايشي تحليلي در بين نمونهاي هدفمند متشکل از 921 نفر از اعضای هيئت علمي، کتابداران و دانشــجويان کتابداري و اطالعرساني پزشکي مســتقر در هفت دانشگاه علوم پزشکي در ايران، با هدف آگاهي از فرايند ترجمان دانش در علوم کتابداري و اطالعرســاني پزشکي به اين نتيجه دســت يافت كه بهرهبرداري صحيح از دانش و استفاده از نتايج پژوهش، موجب عدم اتالف بودجه و زمان میشود، پس ســاماندهي پژوهشها به نحوي که نتايج آنها در عملکرد علمي ذينفعان پژوهش تبلور پيدا کند، اهميت دارد.
ابزار خودارزيابي سازمانهاي توليدكنندة دانش در واقع روشي براي شناسايي و فهرست کردن موانع انتقال دانش در سازمان است كه بهصورت 25 گروهي و نه بهصورت فردي، بهكار گرفته ميشود و نكتة مهم اين است كه اين ابزار براي انجام دادن ِّ مطالعات پيمايشي و ارزيابيهاي كمي نتايج آنها تهيه نشده است.
آيا تمهيدات الزم براي انتشار نتايج پژوهش به جامعة هدف درنظرگرفته شده است و اقدامات مناسب براي انتقال صورت ميگيرد؟ کامال موافق موافق بينظر مخالف کامال مخالف ً ً (+ +) (+ -) (+) (- -) (-) آيا با فرايند انتقال دانش حاصل از پژوهش و چگونگي انجام آن آشنايي 5 4 3 2 1 داريد؟ توضيحات: ........................................
اين پژوهش با هدف تدوين يك ابزار خودارزيابي براي پژوهشگران علوم انساني انجام شد و ابزاري شامل سي و سه عبارت در پنج حيطة مجزا شامل مسئلة پژوهش، نتايج پژوهش، انتقال دانش، اشتراك دانش و كاربرد دانش است.