خلاصة:
قصه؛ بخش مهمی از میراث فرهنگی هر قوم به شمار میرود. بر عکس تصور امروزی از قصه، که بیشتر در ذهن افراد علمی دنیای مدرن، مفهومی غیر علمی دارد، در دنیای قدیم از اساسیترین مفاهیم بشری قلمداد می شده است. به نظر میرسد تفکرات ذهنی بشر قدیم چه در خودآگاه و چه در ناخودآگاه، بی تاثیر از قصه نبوده است. قصه ها در خودآگاه و بیشتر در ناخودآگاه کودک جای میگیرند و بسیاری از دردها و آلام او را تسکین میدهند. کودک به کمک قصه میتواند بر نومیدی های ناشی از خودشیفتگی، تصمیم های دشوار ادیپی، رقابتهای خواهر و برادری و... چیره شود. یکی از مهمترین اهداف اصلی قصه ها؛ آماده کردن کودک برای فهم تدریجی مسائل زناشوئی است. قصه؛ ورود صحیح کودک را به دنیای بلوغ جنسی، آن هم از طریق کنایه که بیشترین تاثیر را در رشد صحیح کودک به همراه دارد، فراهم میکند. در این مقاله سعی شده است یک قصه ی رایج در گویش لکی بر مبنای روانشناسی یونگ، تجزیه و تحلیل شود. در این مقاله نشان داده شده است که چگونه مفاهیمی همچون: « آنیما» و « آنیموس» در ذهن گذشتگان ما وجود داشته است.
Stories are an important part of the cultural heritage of any nation. Contrary to modern scientific notion of the story as being non-scientific، it was considered as one of the most essential human concept in ancient times. It seems that ancient human’s mental thoughts، whether unconscious or conscious، were affected by stories. Stories are usually stored more in the unconscious but also in the conscious of a child and help alleviate many pains and sufferings; with the help of story a child can prevail over hopelessness resulting from narcissism، sibling competitions and oedipal complexes. One of the most important goals of a story is to prepare the child to understand sexual matters gradually. A story can provide suitable awareness in a child into the world of sexual matters through metaphors that are most effective in the child’s growth. In this essay a popular story in Lak dialect is analyzed based on the psychology of Jung. In this essay it has shown how concepts like Anima and Animus have been present in our ancestors’ minds.
ملخص الجهاز:
اهمیت قصه برخلاف تصور برخی از مردم که معتقدند قصه تصویر حقیقی زندگی را بیان نمیکند و برای سلامتی اخلاقی کودک زیانبار است، (بتلهایم،<FootNote No="39" Text="Bruno Bettelheim"/> 1384: 193) در دنیای قدیم از اساسیترین مفاهیم بشری، قلمداد میشده است.
3. پیشینهی موضوع از مهمترین اهداف قصهها، چنانکه بتلهایم معتقد است، آن است که قصه کودک، را آهسته آهسته، برای ورود به دنیای بلوغ جنسی آماده میکند و او را به طور طبیعی با این مسائل آشنا میکند (همان: 40، 211، 212، 460، 461، 454) و (بتلهایم، 1381: 160و162).
تحلیل تمام عناصر این قصه از دیدگاه روانکاوانه، فراتر از گنجایش مقالهی حاضر است؛ بنابراین به طور خلاصه بعضی از عناصر کلیدی قصه (جعبه، خمره، توبره و قلعه) با توجه به بعضی از اصطلاحات برساخته، از سوی یونگ (آنیما و آنیموس) تجزیه و تحلیل خواهد شد و از ذکر موارد دیگر پرهیز میشود.
یونگ آنقدر به تأثیر و حضور آنیما در ناخودآگاه مرد و حتی بازتاب آن در خودآگاه و رفتار ظاهری مرد ایمان دارد که میگوید: «مرد فکر میکند وقتی صاحب زن است که از نظر جنسی به وی دست یافته باشد.
(یونگ، 1370: 293) آنیما و آنیموس بیشتر خود را در اشکال تجسمیافتهای مانند چهرههایی که در رؤیاها و یا اوهام وجود دارد و یا در احساسات غیرمنطقی مرد و اندیشهی غیرمنطقی زن، متجلی میشود و معمولا بهعنوان تعدیلکنندهی رفتار آدمی محسوب میشوند (همان: 404).
از این زاویه نیز قصهی مورد نظر قابل بررسی است: در ناخودآگاه (قلعه) پادشاه، زنی نهفته است که در درون خود (خمره) از مردی (جوان داخل خمره) دارد و از آن پیروی میکند.