خلاصة:
برخورداری از دانش و اطلاعات روزامد و تشخیص، تحصیل، تسهیم، توسعه، به کارگیری و نگهداری دانش برای ادامه حیات سازمان ها به ویژه سازمان تربیت بدنی، ضروری است. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه مدیریت دانش و اجزای آن با عملکرد منابع انسانی است. این تحقیق توصیفی است و اطلاعات با پرسشنامه ای که دارای روایی همچنین پایایی براساس آلفای کرونباخ 8/91 درصد بود، جمع آوری شد. تعداد نمونه آماری 83 نفر برابر با جامعه آماری بود. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه معادله پیش بینی عملکرد منابع انسانی برابر با 69/59، تشخیص دانش 201/0، تحصیل دانش 428/0 و تسهیم دانش 016/0 به دست آمد. نبود دیگر متغیرها در مدل به معنی این است که بقیه متغیرها به طور معنادار در مدل نقش ندارند. از بین سه متغیر در مدل، متغیر «تحصیل دانش» بیشترین تاثیر را در پیش بینی میزان عملکرد منابع انسانی در اداره کل تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی دارد.
Application of up to date knowledge and information, diagnosis, education, sharing, development, utilization and maintenance of knowledge is essential for the organizations, especially Physical Education Organization, to continue their existence. The aim of this research was to study the relationship of knowledge management and its components and human resource performance. The study was descriptive and data were collected with a questionnaire which had validity and its reliability was determined as 91.8% by Cronbach’s alpha. Statistical population consisted of 83 subjects that equal the statistical sample. Results from multiple regression analysis of predictive equation showed the HR performance as 59.69, diagnosis of knowledge 0.201, education of knowledge 0.428 and knowledge sharing 0.016 respectively. Absence of other variables in the model meant that their role in the model was not significant. Out of the three variables in the model, education of knowledge had the highest role in predicting human resources performance in the physical education general office of west Azerbaijan (Iran).
ملخص الجهاز:
توجه به نقش مدیریت دانش در تغییرات سازمان از یک طرف و نیاز به مدیریت منابع انسانی در اجرای مدیریت دانش در سازمان از طرف دیگر، محقق را بر آن داشت تا نقش مدیریت دانش و وضعیت به کارگیری آن 1 - Nonaka and Takeuchi, 1995 را در ادارة کل تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی و ارتباط آن با عملکرد منابع انسانی را بررسی کند و ضمن توصیف وضعیت منابع انسانی به تعیین ارتباط بین اجزای مدیریت دانش شامل تشخیص ، تحصیل ، تسهیم ، توسعه ، به کارگیری و نگهداری دانش با عملکرد منابع انسانی بپردازد تا زمینة بهره گیری بیشتر از فرایند مدیریت دانش فراهم آید و عوامل مؤثر بر آن در جامعة آماری مورد نظر شناخته شود.
نتیجة دیگر این تحقیق نشان می دهد که بین به کارگیری دانش و عملکرد منابع انسانی در ادارة کل تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی همبستگی معناداری وجود ندارد.
یافته های این تحقیق نشان می دهد که بین نگهداری دانش و عملکرد منابع انسانی در ادارة کل تربیت بدنی اتسان آذربایجان شرقی همبستگی معناداری وجود دارد.
از آنجا که براساس بررسی های انجام گرفته در این پژوهش متغیر تحصیل دانش با عملکرد منابع انسانی رابطة معناداری داشته است ، به کارگیری بیشتر این متغیر توسط مدیران لازم است ، چرا که در نهایت موجب بهبود عملکرد کارکنان خواهد شد.