خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین منابع قدرت مربیان و رضایتمندی ورزشکاران لیگ برتر هندبال بانوان ایران بود که با روش تحقیق توصیفی – همبستگی و به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق کلیه هندبالیست های لیگ برتر بانوان بودند که از این میان 115 بازیکن به عنوان نمونه تحقیق بررسی شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های قدرت در ورزش (PSQ-O) و رضایتمندی ورزشکار (ASQ) جمع آوری شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون های همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین منابع قدرت مربیان رضایتمندی بازیکنان رابطه معناداری وجود دارد (01/0 P<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ادراک بازیکنان از منابع قدرت مربیان بیش از 50 درصد تغییرات رضایتمندی در آنها را تبیین می کند. بنابراین مربیان با استفاده صحیح از منابع قدرت خود می توانند مراتب رضایتمندی ورزشکاران را فراهم آورند.
The aim of this study was to examine the relationship between coache's bases of power and athletes’ satisfaction in female handball players of Iran pro league. The study used a descriptive – correlation approach and was carried out as a field study. The population of the study consisted of all female handball players in Iran pro league; Statistical sample consisted of 115 handball players. Data were collected by Power in Sport Questionnaire-Other (PSQ–O) and Athlete’s Satisfaction Questionnaire (ASQ). The data were analyzed through descriptive and inferential statistics including Spearman correlation coefficient and multivariate regression. Results showed a significant relationship between the coache's bases of power and the player's satisfaction (P<0.01). Also, analysis of regression showed that athlete's perception of power bases of coaches can predict almost 50% of their satisfaction changes. Therefore, coaches can properly use their power bases to increase athlete's satisfaction
ملخص الجهاز:
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس چکیده هدف از تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین منابع قدرت مربیان و رضایتمندی ورزشکاران لیگ برتر هندبال بانوان ایران بود که با روش تحقیق توصیفی – همبستگی و به صورت میدانی اجرا شد.
نتایج این تحقیق ارتباط مثبت و معناداری را میان منابع قدرت مرجعیت ، تخصص و پاداش با رضایتمندی نشان داد (١٩).
Wann, Metcalf, Brewer, Whiteside 3 .
جدول ٥ – نتایج ماتریس ضریب همبستگی اسپیرمن بین ویژگی های دموگرافیکی و رضایتمندی ورزشکاران وضعیت رشته وضعیت سابقه آماره آزمون سن تأهل تحصیلی اشتغال ورزشی تحصیلات رضایتمندی R -0/11 0/14 -0/13 -0/12 -0/12 -0/2 ورزشکاران Sig 0/24 0/14 0/16 0/21 0/26 0/84 بحث و نتیجه گیری هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین اولویت منابع قدرت مورد استفادة مربیان لیگ برتر هندبال بانوان و همچنین تعیین ارتباط میان منابع قدرت مربیان با رضایتمندی بازیکنان بود.
اگرچه بازیکنان قدرت پاداش را در اولویت آخر علت همراهی و پیروی از مربی بیان کرده اند، به علت ارتباط به نسبت زیاد آن با رضایتمندی ورزشکاران ، می توان عنوان کرد که مربیان به منظور افزایش رضایتمندی بازیکنان خود باید توجه بیشتری به این منبع قدرت داشته باشند و با ارائة بازخور مناسب در برابر عملکرد مطلوب بازیکنان همچنین پاداش های مادی رضایتمندی هرچه بیشتر آنان را سبب شوند.
یافته های تحقیق حاضر رابطة مثبت و معناداری را بین منبع قدرت تنبیه / اجبار مربیان و رضایتمندی ورزشکاران گزارش کرد که با نتایج تحقیق هوانگ (٢٠٠٧) و والاس (٢٠١٠) همخوانی دارد.
"Athletes’ perception of coach power use and the association between playing status and sport satisfaction".