خلاصة:
این پژوهش، با هدف آزمودن الگویی از روابط جو و فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی با میانجی¬گری توانمندسازی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. نمونه این پژوهش شامل 162 نفر از کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده¬ها پرسشنامه های جو سازمانی، فرهنگ سازمانی و توانمندسازی و تعهد سازمانی می باشد. روایی و پایایی همه پرسشنامه ها در حد قابل قبولی به دست آمد، جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش های آمار توصیفی شامل میانگین و فراوانی و روش های آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده گردید. نشان دادند که از بین مولفه های جو سازمانی (جو باز، جو بسته، بعد حمایتی، بعد دستوری، بعد تحدیدی، بعدهمکارانه، بعد صمیمی) رابطه مثبت و معنی¬داری وجود دارد و تنها مولفه بعد تظاهر به کار با تعهد سازمانی رابطه معنی¬دار ندارد. تمام مولفه های فرهنگ سازمانی (خلاقیت و نوآوری، توجه به جزئیات، توجه به افراد، توجه به تشکیل گروه، تهورطلبی و ستیزه جویی و اثبات) رابطه مثبت و معنی¬داری با تعهد دارد به جز مولفه توجه به نتیجه که رابطه معنی داری با تعهد سازمانی ندارد. تمام مولفه های توانمندسازی (احساس شایستگی، احساس استقلال، احساس موثر بودن و احساس اعتماد) با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معنی دارد به جز مولفه احساس معنی دار بودن که رابطه معنی داری با تعهد ندارد.
ملخص الجهاز:
(Khan ali zade, 2008) <رجوع شود به تصویر صفحه> پیشینه پژوهش در پژوهشی ارتباط بین فرهنگ سازمانی با توانمندسازی کارکنان که به وسـیله رسـول دشـت (٢٠٠٨, Rasooldasht)، بر روی کارکنان شرکت هپکو با هدف ارتباط اهمیـت فرهنـگ سـازمانی در درک توانمندسازی و با استفاده از مدل فرهنـگ توانمندسـازی سـپلگر و پیرسـون صـورت گرفتـه ، نتیجه ی به دست آمده این است که بین ابعاد فرهنگ سازمانی با ابعاد توانمندسازی رابطه معناداری وجود دارد.
رهنورد و حسـینی (Hoseini &amp;Rahnavard )، در پـژوهش خـود بـا عنـوان عوامـل مـوثر بـر توانمندسازی زنان در سال ٢٠٠٨ بیان نمودند که یافته هـای پـژوهش نشـانگر آن اسـت کـه سـطح توانمندسازی کارکنان زن در حد متوسط است و نتایج حاصل از تحلیل عـاملی نیـز معـرف عوامـل تاثیر گذار است : ١- نگرش مدیریت ، ٢- ساختار گروهی، ٣- ارزش های بین گروهی، ٤- روابط اطلاعاتی، مـدل تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از عوامل فوق سه متغیر نخست در مدل وارد شده و مجموعـا ٦٣ درصد از تغییر پذیری در سطح توانمندی کارکنان زن تبیین میکند.
(بجز مولفه توجه به نتیجه که رابطه معنیداری با تعهد سازمانی ندارد) پرسش سوم : آیا بین توانمندسازی و ابعاد آن با تعهد سازمانی رابطه وجود دارد؟ جهت بررسی این پرسش نیز از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید کـه نتـایج آن در جـدول شماره ٣ گزارش گردیده است .
Investigating of the relation between strengthening and organizational commitment of the staff working in 19 different regions of Tehran education org of Tehran, management press, No 2.
Investigating of the relation between strengthening and organizational commitment of the staff working in 19 different regions of Tehran .