خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی اثر دو بعد شناختی و عاطفی اعتماد به رهبر بر سطح هویت سازمانی اعضا از راه نقش متغیر میانجی اعتماد به سازمان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. بدین منظور، برای جمع آوری داده ها از جامعه 305 نفری معلمان مدارس مقطع راهنمایی شهرستان چناران استان خراسان رضوی با استفاده از فرمول کوکران و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 105 نفر از این معلمین با ابزار پرسشنامه برای سنجش متغیرهای مدنظر مورد آزمون قرار گرفتند. تحلیل داده ها به روش مدل یابی معادلات ساختاری مبتنی بر تحلیل مسیر و با نرم افزار لیزرل انجام شد. نتایج نشان داد که هر دو بعد اعتماد عاطفی و شناختی معلمان به مدیران مدرسه بر اعتماد کلی (مشتمل بر سه بعد اعتماد درستکارانه، وابستگی و متعهدانه) به مدرسه موثر است و از میان این دو متغیر پیش بین، متغیر اعتماد عاطفی به مدیر، قدرت پیش بینی کنندگی بیش¬تری برای اعتماد به مدرسه دارد. هم¬چنین، مشخص شد که در رابطه بین متغیرهای اعتماد شناختی و عاطفی معلمین به مدیران مدارس با متغیر هویت سازمانی، اعتماد کلی به مدرسه می تواند متغیر واسطه معتبری بشمار رود.
ملخص الجهاز:
از این رو در طی سال های اخیر، پژوهشگران سازمانی با تمرکـز بـیش تـری بـه شناسـایی عوامل مؤثر بر ادراک و رفتار کارکنان برای تحقـق بهتـر اهـداف سـازمان هـا پرداختـه انـد ,Doaei) (٢٠١١ ,Koushazade &Mortazavi که میتوان گفت از جمله آنها، بررسی سطوح اعتماد و هویت در سازمان است .
با توجه به آنچه بیان شد، از آنجا که سطوح بالاتر هویت سازمانی اعضا، برای ارتقای تحقـق اهداف سازمان ها و مدیران آنها بسیار مهم است ، مسئله این پژوهش ، عوامل اثر گذار و ارتقـا دهنـده سطح هویت سازمانی اعضا است و بر اساس آن ، هدف اصلی پژوهش ، شناسـایی (و مقایسـه شـدت ) اثر دو بعد شناختی و عاطفی اعتماد به رهبر بر ایجاد هویت سازمانی اعضا از راه اعتماد بـه سـازمان در جامعه معلمان مدارس است .
نتیجه پژوهش (٢٠١٠ ,Luthans &Norman, Avolio )، اثر شفافیت و قاطعیت رهبـر را بـر اعتماد پیروان به رهبر تأیید میکند و (٢٠١٠ ,Bachrach &Rubin, Bommer )، دریافتندکه اعتماد به رهبر میتواند متغیر واسطه خوبی برای رابطه میان رهبری عملگرا١ و رفتارهای شهروندی باشـد.
هم چنین ، یافته های آنها نشان داد سـازمان هـایی که از نظر کارکنانشان رهبری خدمتگزار در آنها اجرا می شود، بیش از سـایر سـازمان هـا اعتمـاد بـه رهبر و اعتماد به سازمان در آنها وجود دارد؛ در داخل کشور نیز رابطه متقابل رهبری خدمتگزاری با اعتمـاد سـازمانی تاییـد شـد (٢٠٠٩ ,Nosrati &Gholipoor, Poorezzat ).
در فرضیه پنجم ، به پیش بینی هویـت سـازمانی بـه - وسیله اعتماد به سازمان پرداخته شد و نتیجه آزمون فرضیه این رابطه را تأیید کرد کـه ایـن یافتـه مؤید پیشنهاد (٢٠٠٦ ,Tolvano &Puusa ) است .