خلاصة:
بررسی ویژگی های روانشناختی با ویژگی های مدیریتی می تواند به ارائه راهکار هایی برای بهبود مدیریت آموزشی کمک کند. هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه خویشتن داری، خلاقیت و سبک های رهبری مدیران آموزشی است. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است و جامعه آماری تحقیق را کلیه مدیران آموزشی سازمان آموزش و پرورش شهر کرمان تشکیل می دهند که از بین آن ها 47 مدیر با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های خویشتن داری، سبک های رهبری و پرسشنامه محقق ساخته خلاقیت مدیر بوده است. یافته ها نشان می دهد که بین خویشتن داری و خلاقیت مدیران آموزشی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین بین خویشتن داری و سبک دستوری، بین خویشتن-داری و سبک تشویقی - مشارکتی و بین خویشتن داری و سبک مشارکتی رابطه ای معکوس و معنی دار برقرار است. علاوه بر این بین خویشتن داری و سبک تفویضی مدیران آموزشی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که سبک رهبری دستوری قویترین پیش بینی کننده برای کاهش خویشتن داری مدیران و سبک رهبری تفویضی، قویترین پیش بینی کننده برای خلاقیت مدیران آموزشی بوده است.
Studying psychological and managerial characteristics of educational managers can be helpful for presenting guidelines to improve educational management. The goal of this survey is to study the relationship among educational managers'' self-control، creativity and leadership styles. The research method is descriptive and correlation. The statistic population of the research consists of all educational managers in Education Organization of Kerman city. The sample is comprised of 47 managers that were selected randomly. Information gathering tools were self-control (Nikmanesh، 2008)، leadership styles (Moghimi، 2002) questionnaires and a researcher-made manager''s creativity questionnaires.The results from the Pearson correlation showed that there is positive and significant relationship between self-control and educational managers'' creativity. Also، there are negative and significant relationship between self-control and directing style، between self-control and rewarding participating style، and between self-control and participation style. There is also positive and significant relationship between self-control and educational managers'' delegating style. The results from stepwise regression showed that directing leadership style was the strongest predictor of managers'' self-control decrease، and delegating leadership style was the strongest predictor of educational managers'' creativity.
ملخص الجهاز:
رابطه خویشتن داری ، خلاقیت و سبک های رهبری دکتر علیرضا حیدرزادگان ،دکتریحیی کاظمی ،فاطمه صنعتی زاده چکیده بررسی ویژگی های روانشناختی با ویژگی های مدیریتی می تواند به ارائه راهکارهایی برای بهبود مدیریت آموزشی کمک کند.
روش این پژوهش ، توصیفی از نوع همبستگی بوده است و جامعه آماری تحقیق را کلیه مدیران آموزشی سازمان آموزش و پرورش شهر کرمان تشکیل می دهند که ازبین آن ها ۴۷ مدیر با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند.
پایداری خلاقیت در سازمان نیازمند سبک مدیریت تفویض اختیار، ایجاد انعطاف پذیری و حذف مقررات و ضوابط خشک است (هدایتی ، ۱۳۸۹)؛ به این صورت که هر چه به افراد در کار استقلال و اختیاربیشتری داده شود، امکان به کار گیری روش های جدید بیشتر می شود و سازمان از این بابت به پویایی مطلوبی می رسد (سلطانی ، ۱۳۷۶).
یافته ها برای تعیین رابطه بین خویشتن داری ، خلاقیت و سبک های رهبری مدیران آموزشی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج در جدول ١ ارائه شده است .
برای بررسی این سؤال نیز که کدام یک از سبک های مدیریت پیش بینی کننده بهتری برای خویشتن داری مدیران آموزشی هستند از رگرسیون گام به گام استفاده شد که مقدار آزمون دوربین (۱/۵۹) مجاز بودن کاربرد رگرسیون را نشان می دهد.
یافته های این پژوهش همچنین نشان دادند که سبک تفویضی بهترین پیش بینی کننده خلاقیت مدیران است .
یافته های این پژوهش همچنین نشان دادند که سبک دستوری بهترین پیش بینی کننده کاهش خویشتن داری مدیران است .