خلاصة:
سبکشناسان در تحلیل آثار ادبی جنیههای زباتی ادبی و محتوایی را بررسی میکنند .آثار طنز را نیز
میتوان در همین حوزهها بررسی کردة.بااین تفاوت که .در خوزة ادبی» علاوه بر شگردهای بلاغی» باید از
تکنیکهای خنده در این نو ع آثار نیز بحث کرد. صابری» به عقیدة بسیاری از صاحبنظران طنز معاصر
نویسندهای صاحب سبک است. سبک خاصّ او بحصوص در ستون «د وکلمه حرف حساب» روزنامة
اطلاعات به خوبی مشبخص است. در مقالة حاضرء «د و کلمه حرف حساب»های کیومرث صابری لگل آقااز لحاظ شگردهای طنزسازه بویژه نوآوریهای او در این حوزه بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که سه
ویژگی عمدة: شگردهای طنرآفرین, ابداع شگردها و نلفیق شگردهای طنزساز سیب میشود
طنزهای صابری جذابیت خاصی داشته باشد.
ملخص الجهاز:
(موسوی گرمارودی، ١٣٨٠: ١٠٢) این شـگرد، در طنزهای صابری بخصوص در جلد اول گزیدة دو کلمه حرف حساب بسیار دیده میشود: «شاعر عرب میگوید: انــــت ســــافر بالماشــــین ســــریعا و علــــی الباربنــــد مــــأمور ســــواریا یــا ایهــا الراننــده مــا تــوفیرا بینــک و بــین ســاربان الشــتر فــی صــحاریا؟ بر خود میبندی باربندی تا سوار شود بر آن مأموری!
مثل ابداعی «گل آقا» «گل آقا» به عنوان عالم ترین شخصیت آبدارخانه ، گاه مثل جدیدی میسازد و جالب است که این مثل های خود ساختۀ گل آقا در بین مخاطبان «دو کلمه حرف حساب » رواج پیدا مـیکنـد.
شگردهای ساده (بر گفتگو مبتنی نیست ) در طنزهای صابری، بخصوص در جلد اول ، ما کمتر شاهد گفتگو هستیم ، بلکه خـود گـل آقـا یـا اصحابش در ذیل خبر یا نقل قولی، نکته ای را بیان میکنند که در بیشتر موارد، این نکته ، کنایه یا مثل مشهوری است که گاه به منظور آشناییزدایی، تغییراتی نیز در آن به وجود آمده است .
اشتباه یا تپق شگردی که گاه صابری به کار میبرد، بدین صورت که شخصـیت هـای طنـز «دو کلمـه حـرف حساب » مطلبی را بیان میکنند، ولی مسئولیت آن سخن را نمیپذیرند و میگوینـد کـه اشـتباه شده یا تپق زده اند و اعتقاد واقعی طنزنویس همان خطا و اشتباه است نه نظری که بـه ظـاهر از در موافقت با آن درمیآیند.
او در این نوع از عناوین ، ارتباطی ظریف بین مـتن و عنوان ایجاد میکند و حتی گاه ، بـار اصـلی طنـز بـر روی عنـوان اسـت کـه بـا نشـانه هـای سجاوندی(چون !، !!!، ؟!)، برجسته میشود تا مخاطب بدان توجه کند.