خلاصة:
ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺴﻴﺎری از رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﭘﻴﭽﻴﺪه ﺣﺮﻛﺘﻲ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻮﻋﻲ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻳﺎ ﺗﻮاﻟﻲ اﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ﻫﺪف از ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻔﺎوتﻫﺎی رﺷﺪی ﺗﻜﺎﻣﻠﻲ در ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺗﻮاﻟﻲ ﺣﺮﻛﺘﻲ در ﺳﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻘﻄﻌﻲ از ﻛﻮدﻛﺎن ﺑﺎ داﻣﻨﻪ ﺳﻨﻲ 7، 8 و 01 ﺳﺎل و ﻳﻚ ﮔﺮوه ﮔﻮاه ازﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﺮای اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر، اﺑﺘﺪا ﻧﺮم اﻓﺰار ﺗﺨﺼﺼﻲ اراﺋﻪ ﻣﺤﺮک ﻫﺎی ﻣﺘﻮاﻟﻲ، ﺛﺒﺖ زﻣﺎن و ﺧﻄﺎی ﭘﺎﺳﺦ در ﻣﺤﻴﻂ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻧﻮﻳﺴﻲ ++ Cﻃﺮاﺣﻲ ﺷﺪ. در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ 84 ﻧﻔﺮ آزﻣﻮدﻧﻲ راﺳﺖ دﺳﺖ)ﺳﻪ ﮔﺮوه21 ﻧﻔﺮی از ﻛﻮدﻛﺎن و ﻳﻚ ﮔﺮوه ﮔﻮاه 21ﻧﻔﺮی ازﺑﺰرﮔﺴﺎل(، ﺳﺎﻟﻢ از ﻧﻈﺮ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻋﺼﺒﻲ و ﺑﺪون ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻗﺒﻠﻲ ﺑﺎ ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺷﺮﻛﺖ داﺷﺘﻨﺪ. ﻛﻞ ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﺷﺎﻣﻞ 01 ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻮد ﻛﻪ8 ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻪ اﻛﺘﺴﺎب ﺗﻮاﻟﻲ ﻫﺎ و دو ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻪ آزﻣﻮن ﻳﺎدداری اﺧﺘﺼﺎص داﺷﺖ. ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮات در دﻗﺖ و ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﭘﺎﺳﺦاﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﺷﺪ. داده ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻫﺎی آﻣﺎری ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﻋﺎﻣﻠﻲ و آزﻣﻮن ﻛﻮﻟﻤﻮﮔﺮوف- اﺳﻤﻴﺮﻧﻒ ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻳﻚ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ رﺷﺪی در ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺗﻮاﻟﻲ ﺣﺮﻛﺘﻲ ﺑﺮای ﮔﺮوه ﻫﺎ را ﻧﺸﺎن داد. ﺑﻪ ﻃﻮر ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ در دو ﺟﺰء دﻗﺖ ﭘﺎﺳﺦ وﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﭘﺎﺳﺦ، ﻣﺴﻴﺮﻫﺎی رﺷﺪی ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪ. ﺑﺮای ﻣﺆﻟﻔﻪ دﻗﺖ ﭘﺎﺳﺦ، در دو ﮔﺮوه 7و 8 ﺳﺎﻟﻪ ﻫﺎ در ﻣﺮﺣﻠﻪ اﻛﺘﺴﺎبﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن و 01 ﺳﺎﻟﻪ ﻫﺎ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ دار وﺟﻮد داﺷﺖ، اﻣﺎ ﺑﻴﻦ ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن و ده ﺳﺎﻟﻪ ﻫﺎ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ دار وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺖ.ﺑﺮای ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﭘﺎﺳﺦ، ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺗﺮ از ﻫﻤﻪ ﮔﺮوه ﻫﺎ و 01 ﺳﺎﻟﻪ ﻫﺎ از 6 ﺳﺎﻟﻪ ﻫﺎ ﺳﺮﻳﻌﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﺤﺮک ﻫﺎ ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ.در آزﻣﻮن ﻳﺎدداری ﻧﻴﺰ ﺑﺮای دﻗﺖ ﭘﺎﺳﺦ 01 ﺳﺎﻟﻪ ﻫﺎ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن و ﺑﺮای ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن از ﻫﻤﻪ ﮔﺮوه ﻫﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓﺗﺮ ﺑﻮدﻧﺪ اﻣﺎ ﮔﺮوه 7ﺳﺎﻟﻪ ﻫﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﻘﻴﻪ ﮔﺮوه ﻫﺎ ﺗﺄﺧﻴﺮ در ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﭘﺎﺳﺦ داﺷﺘﻨﺪ. ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠﻲ ﺗﻔﺎوت ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪه ﺑﻴﻦ ﮔﺮوه ﻫﺎدر دﻗﺖ و ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﭘﺎﺳﺦ در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺎ ﻧﻈﺮﻳﻪ ای ﻣﻨﻄﺒﻖ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻴﺎن ﻣﻲ ﻛﻨﺪ دﻗﺖ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻣﺘﻜﻲ ﺑﺮ ﻣﺴﻴﺮﻫﺎی ﻗﺸﺮیﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺑﺎﻟﻴﺪﮔﻲ آﻧﻬﺎ ﺑﻴﻦ ﺳﻨﻴﻦ 7 ﺗﺎ 01 ﺣﺎﺻﻞ ﻣﻲ ﺷﻮد، ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻣﺘﻜﻲ ﺑﺮ ﻣﺴﻴﺮﻫﺎی زﻳﺮﻗﺸﺮی ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪﺗﺎ ﻧﻮﺟﻮاﻧﻲ و ﺟﻮاﻧﻲ، ﺗﻜﺎﻣﻞ آﻧﻬﺎ اداﻣﻪ دارد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ از ﻳﻚ ﻃﺮف ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ ﻣﺘﺄﺛﺮ از ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ رﺷﺪﺣﺮﻛﺘﻲ اﺳﺖ و از ﻃﺮف دﻳﮕﺮ در ﻳﺎدﮔﻴﺮی اﺟﺰاء ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻳﻚ ﺗﻜﻠﻴﻒ، ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻛﻨﺘﺮل ﺣﺮﻛﺘﻲ دﺷﻮارﺗﺮﻧﺪ )ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﭘﺎﺳﺦ( در ﻳﻚ ﭘﺮوﺳﻪ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﺗﺮ ﻳﺎدﮔﺮﻓﺘﻪ و ﻳﺎدآوری ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.
ملخص الجهاز:
ﺑﻪ وﻳﮋه روﺷﻦ ﻧﺸﺪه اﮔﺮ ﻣﺮاﺣﻞ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻳﻜﺴﺎﻧﻲ در ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﻮد، آﻳﺎ در ﻛﻮدﻛﺎن ﻧﻴﺰ ﻫﻤﺎن ﻣﺮاﺣﻞ وﺟﻮد دارﻧﺪ ﻳﺎ ﺧﻴﺮ؟ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﺸﺪه آﻳﺎ اﻟﮕﻮی ﻳﺎدﮔﻴﺮی در ﻃﻮل رﺷﺪ ﻳﻜﺴﺎن و ﺛﺎﺑﺖ اﺳﺖ ﻳﺎ ﺧﻴﺮ؟ ﺑﻪﻃﻮر ﻛﻠﻲ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺑﻪوﺳﻴﻠﺔ ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻧﻘﺎط ﻣﺨﺼﻮص در ﺗﻐﻴﻴﺮات اﻟﮕﻮی ﻧﻤﻮی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻳﻚ ﺗﻮاﻟﻲ ﻳﺎ ﺗﻜﻠﻴﻒ ﺟﺪﻳﺪ اﺗﻔﺎق ﻣﻲاﻓﺘﻨﺪ )81(.
Dorfberger & et al ﻓﻴﺴﭽﺮ و ﻫﻤﻜﺎران1 )7002( در اﺟﺮای ﻳﻚ ﻧﻮع ﺿﻤﻨﻲ از ﺗﻜﻠﻴﻒ زﻣﺎن واﻛﻨﺶ ﻣﺘﻮاﻟﻲ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ ﻛﻮدﻛﺎن و ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن ﭘﺮداﺧﺖ و ﻧﺸﺎن داد زﻣﺎﻧﻲﻛﻪ آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ ﺑﺪون آﮔﺎﻫﻲ از ﻗﻮاﻋﺪ ﻣﻮﺟﻮد در ﺗﻜﻠﻴﻒ، آن را اﻧﺠﺎم ﻣﻲدادﻧﺪ، در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻛﻮدﻛﺎن ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن ﺑﻮد، اﻣﺎ در ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻳﺎدداری ﻛﻮدﻛﺎن ﺗﺤﻜﻴﻢ ﺿﻌﻴﻒﺗﺮی از ﻳﺎدداری ﺗﻜﻠﻴﻒ را ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ )31(.
Kolmogorov - Smirnov ﺟﺪول 1 – ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﺑﺎ اﻧﺪازهﮔﻴﺮی ﻣﻜﺮر ﺑﺮای ﻣﺆﻟﻔﺔ دﻗﺖ ﭘﺎﺳﺦ در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب ﻣﻘﺪارP ﻣﻘﺪار F درﺟﺔ آزادی ﻣﺠﻤﻊ ﻣﺠﺬورات ﻣﻨﺒﻊ ﺗﻐﻴﻴﺮات * 12/9 413/4 123867/3 اﺛﺮ ﻣﺮﺣﻠﻪ 120/0 * 81/4 413/4 562889/2 اﺛﺮ ﻧﻮع ﺗﻮاﻟﻲ 230/0 * 82/8 413/4 332131/3 اﺛﺮ ﮔﺮوه 820/0 * ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﺮﺣﻠﻪ – ﮔﺮوه 61/5 413/4 824987/2 240/0 * ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺗﻮاﻟﻲ – ﻣﺮﺣﻠﻪ 87/4 413/4 324533/4 530/0 ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺗﻮاﻟﻲ – ﮔﺮوه 360/0 980/0 413/4 585813/3 ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺗﻮاﻟﻲ – ﻣﺮﺣﻠﻪ – ﮔﺮوه 170/0 590/0 413/4 982866/3 ﻫﻤﺎنﻃﻮر ﻛﻪ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻣﻲﺷﻮد، وﻗﺘﻲ درﺻﺪ ﺻﺤﻴﺢ در ﺗﻮاﻟﻲﻫﺎی ﺗﻜﺮاری و ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺑﻴﻦ ﮔﺮوهﻫﺎ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺷﺪ، اﺛﺮ اﺻﻠﻲ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﺎ 120/0 < Pﻣﻌﻨﺎدار ﺑﻮد.