خلاصة:
با ورود به عصر ارتباطات و اطلاعات، و حرکت از اقتصاد صنعتی و تولیدی به سمت اقتصاد خدماتی دانش بنیان؛ مبانی رقـابتی کسـب و کارها از بودجه های سرمایه ای و دارایی های ملموس به سمت دارایی هـای نـاملموس و سـرمایه هـای فکـری از جملـه سـرمایه هـای ارتباطی و اجتماعی تغییرکرده است . از این رو سازمانها بیش از اعصار گذشته بر روی روابط و تعاملات غیررسـمی بـین کارکنـان بـه منظور تبادل افکار، ایدهها و دانش و اطلاعات خود، و نیز توسـعه سـرمایه اجتمـاعی بـرای ایجـاد ارزش بـرای مشـتریان برونـی ، و در نتیجه مشتریان درونی سازمان تاکید دارند. لذا تولید و توسعه سرمایه اجتماعی مستلزم آگاهی از وجود یا نبـود آن در سـازمان از طریـق سنجش و اندازه گیری آن است . از این رو، این تحقیق بر روی سنجش و اندازهگیـری سـرمایه اجتمـاعی در بانـکهـای دولتـی شـهر کرمان و در نتیجه رتبه بندی آنها تمرکز نموده است . نتایج به دست آمده نشان داد که از میان بانکهـای مـورد مطالعـه ، بانـک ملـت و رفاه به ترتیب رتبه های اول و آخر را کسب نموده اند، و بانک های ملی ، تجارت و مسکن به ترتیب رتبـه هـا دوم تـا چهـارم را بـه خـود اختصاص داده اند.
ملخص الجهاز:
موضوع سرمایه اجتماعی و ایجاد و توسعه آن از دیرباز مورد توجه محققـان در حـوزههـای مختلف علمی بوده است ، که همواره به بررسـی آثـار و پیامـدهای آن بـرای افـراد، گـروههـا و سازمان ها پرداخته اند، آنها نشان دادهاند که سرمایه اجتماعی سبب حل مسایل هماهنگی ، کاهش هزینه های معاملات و تسهیل جریان اطلاعات در بین افراد (لازگا٢ و همکاران، ٢٠٠١، ص٢١٢) ص٢١٢) می شود، کار جمعی و مشترک را تسهیل مـی کنـد (پاتنـام ٣، ١٩٩٣، ص ٤٥٨)، توسـعه 4 اقتصادی و جامعه را آسان تر می سازد (پاتنام، ١٩٩٣، ص ٤٥٧)، برای سـازمان ارزش (تسـای و همکاران، ١٩٩٨، ص ٤٦٧) و سایر مزایای سازمانی تولید می کند (باتجارگال٥، ٢٠٠٣، ص ٥٣٧؛ ٥٣٧؛ نهاپیـت ٦ و همکـاران، ١٩٩٨، ص ٤٦٧).
این تحقیق با توجـه بـه نقـش سـرمایه اجتماعی در ایجاد منافع و مزایا برای سازمانها از طریق کاهش هزینـه هـای مـدیریتی ناشـی از کنترلهای دقیق و سخت ؛ به سنجش و ارزیابی سرمایه اجتماعی و ابعاد آن در بانکهای دولتـی شهر کرمان می پردازد و با استفاده از تکنیک های تصمیم گیـری چندشاخصـه ، بانـکهـای مـورد مطالعه را از جهت سطح سرمایه اجتماعی رتبه بندی می کند.
در ایـن مقاله از تکنیک آنتروپی به منظور برآورد اوزان ابعاد سـرمایه اجتمـاعی ، و تکنیـک بهینـه سـازی چندمعیاره و راهحل توافقی ٣، تاپسیس و روش موزون جمع پذیر ساده (SAW) برای رتبه بنـدی بانک ها بر حسب سرمایه اجتماعی استفاده می شود.
(2006), Social capital and sustainable behavior of the firm, Industrial Management & Data Systems, 106(7), 953-966.