خلاصة:
ﭘﺎیﺑﻨﺪی ﺑﻪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺣﻘﻮﻗﻲ آن، ﺟﺰء ﻣﺒﺎﺣﺚ اﺳﺎﺳﻲ ﻓﻠﺴـﻔﺔ ﺣﻘـﻮقاﺳﺖ. ﻗﺎﻧﻮنﮔﺮاﻳﻲ، ﻣﻘﻮﻟﻪای اﺳﺖ ﻛﻪ از دﻳﺮﺑﺎز، ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻋﺎﻟﻤﺎن ﺣﻘﻮق ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ.در ﻓﻘﻪ اﺳﻼﻣﻲ ﻧﻴﺰ ﻟﺰوم ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﺷﺮﻋﻲ، ﺟﺰء واﺟﺒﺎﺗﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺣـﻮزة ﻣـﺪرﻛﺎتﻋﻘﻞ ﻋﻤﻠﻲ، ﻗﺎﺑﻞ ﻓﻬﻢ اﺳﺖ. ﺑﺎ اﻳﻦ ﺣﺎل، در ﻣﻮرد ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻣﺘﻐﻴﺮ و ﻣﻮﺿﻮﻋﻪ دوﻟﺘـﻲ، ﻣﺒﺎﺣـﺚروﺷﻨﻲ وﺟﻮد ﻧﺪارد ﻛﻪ ﻧﺒﻮد دوﻟﺖ ﻣﺸﺮوع اﺳﻼﻣﻲ در ﻃﻮل ﺗﺎرﻳﺦ، آن را ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻣﻲﻛﻨﺪ. درﻧﻮﺷﺘﺎر ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮات ﻣﺨﺘﻠﻒ در ﺑﺎب وﻻﻳﺖ ﻓﻘﻴﻪ، ﺗﺄﺛﻴﺮات ﻫﺮ ﻳﻚ در ﺑﺎب وﺟﻮباﻃﺎﻋﺖ از ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﻪ دوﻟﺘﻲ در ﻧﻈﺎم ﻣﻘﺪس اﺳﻼﻣﻲ، ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ. ﺑـﺎاﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪ وﻻﻳﺖ ﻣﻄﻠﻘﻪ ﻓﻘﻴﻪ ﻣﻲ ﺗﻮان ﻟﺰوم ﺷﺮﻋﻲ اﻃﺎﻋﺖ را ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓــﺖ، اﻣـﺎ اﮔـﺮﻣﺒﻨﺎی دﻳﮕﺮی اﺗﺨﺎذ ﺷﻮد ﻧﻤﻲ ﺗﻮان اﻟﺰام اﻃﺎﻋﺖ را در ﻫﻤﻪ ﻣﻮارد، ﺛﺎﺑـﺖ ﻧﻤـﻮد. در اﻳـﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﻧﻘﺶ ﺑﻴﻌﺖ در اﻳﺠﺎد اﻟﺰام ﻧﻴﺰ، ﻣﻮرد اﺷﺎره ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
" اﺷﻜﺎل ﭘﻨﺠﻢ: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺑﺘﻨﺎء اﺣﻜﺎم ﺑﺮ ﻣﺼﺎﻟﺢ و ﻣﻔﺎﺳﺪ و ﺑﺎ ﻟﺤـﺎظ اﻳﻨﻜـﻪ ﺷـﺎرع، اﺣﻜﺎم ﺗﻤﺎم وﻗﺎﻳﻊ را ﺑﻴﺎن ﻛﺮده اﺳﺖ و ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﻮارد را ﺑﻪﺻﻮرت ﻣﺒﺎح ﺑﺮای ﻣﻜﻠﻔﻴﻦ 51 ﺟﻌﻞ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ، اﺷﻜﺎﻟﻲ ﻻزم ﻣﻲآﻳﺪ؛ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺻﻮرت ﻛﻪ ﺑﻌﺪ از آﻧﻜﻪ ﺣﺎﻛﻢ اﻣـﺮی را اﻟﺰاﻣﻲ ﻧﻤﻮد ﻛﻪ در ﺳﺎﺑﻖ ﺣﻜﻢ اﺑﺎﺣﻪ داﺷﺘﻪ اﺳـﺖ، ﺷـﺎرع ﻣـﻲﺗﻮاﻧـﺪ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ آن دو ﺑﺮﺧﻮرد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ: اﻟﻒ( ﺷﺮع ﻣﻘﺪس اﻳﻦ اﻟﺰام را اﻟﺰام ﺷﺮﻋﻲ ﺑﺪاﻧﺪ و ﻋﺼﻴﺎن و اﻃﺎﻋﺖ ﺷـﺮﻋﻲ در آن ﻓﺮض ﺷﻮد، در اﻳﻦ ﺻﻮرت، ﻻزم ﻣﻲآﻳﺪ ﻣﺼﻠﺤﺘﻲ ﻛﻪ اﻗﺘﻀﺎء ﻧﻤﻮده ﻛـﻪ آن اﻣـﺮ ﻣﺒـﺎح ﺑﺎﺷﺪ ﻧﺎدﻳﺪه ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد.
آﻧﭽﻪ در ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻓﻮق ﻣﻄﺮح ﮔﺮدﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﻌﺖ در ﺳﺎﺣﺖ ﻣﻌﻘﻮل ﺑﺮای ﻫﻤﮕﺎن ﺣﺠﺖ ﺳﺎل ﻫﺠﺪﻫﻢ / ﺷﻤﺎرة اول/ ﭘﻴﺎﭘﻲ76 اﺳﺖ، ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺣﺠﺖﺑﻮدن رأی اﻛﺜﺮﻳﺖ در ﻣﻘﺎم ﻋﻤﻞ را ﺛﺎﺑﺖ ﻣﻲﻛﻨﺪ، وﻟﻲ اﺛﺒﺎت وﺟﻮب اﻃﺎﻋﺖ ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮای اﻗﻠﻴﺖ، ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺷﺮﻋﻲ ﻧﺨﻮاﻫﺪ داﺷﺖ؛ زﻳﺮا ﻃﺒـﻖ اﻳـﻦ ﻣﺒﻨـﺎ وﺟـﻮب اﻃﺎﻋﺖ از ادﻟﻪ ای ﻫﻤﭽﻮن »أوﻓﻮا ﺑﺎﻟﻌﻘﻮد «اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ در ﻣﻮرد اﻗﻠﻴـﺖ، ﺻـﺎدق ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد، اﻣﺎ ـ ﺑﻪ ﻋﻜﺲ ـ ، ﻃﺒﻖ ﻣﺒﻨﺎی ﻧﺼﺐ، وﺟﻮب اﻃﺎﻋﺖ ﺑﺮ اﻗﻠﻴﺖ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻧﻴـﺰ واﺟﺐ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد؛ زﻳﺮا ﺑﺎ ﻗﻄﻊ ﻧﻈﺮ از ﺑﻴﻌﺖ، اﻗﺘﻀﺎی وﻻﻳﺖ و ﻧﺼـﺐ اﻟﻬـﻲ، وﺟـﻮب 42 اﻃﺎﻋﺖ اﺳﺖ.
ﻧﻜﺘﺔ ﭘﺎﻳﺎﻧﻲ اﻳﻨﻜﻪ اﮔﺮ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻪ وﻻﻳﺖ در اﻣﻮر ﺣﺴﺒﻲ ﺑﺎﺷـﻴﻢ، ﺑﺤـﺚ ﺗـﻼزم ﺛﺒـﻮت وﻻﻳﺖ ﺑﺎ وﺟﻮب اﻃﺎﻋﺖ ﻣﻄﺮح ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ؛ وﻟﻲ اﮔﺮ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻪ وﻻﻳﺖ ﻧﺒﺎﺷـﻴﻢ و ﺻـﺮف ﺟﻮاز ﺗﺼﺮف ﻓﻘﻴﻪ ﻣﻄﺮح ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎز ﻣﻲﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﻓﻘﻴﻪ، واﺟﺐ اﻻﻃﺎﻋـﺔ اﺳـﺖ؛ زﻳـﺮا اﺧﺬ ﺑﻪ ﻗﺪر ﻣﺘﻴﻘﻦ، ﺧﻮد دﻟﻴﻞ ﺷﺮﻋﻲ ﺑـﺮ ﺣﻘﺎﻧﻴـﺖ ﻓﻘﻴـﻪ در ﻋﺮﺻـﻪ ﺣﻜﻮﻣـﺖ اﺳـﺖ و ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻨﺸﺄ اﻟﺰام ﺗﻜﻠﻴﻔﻲ اﻃﺎﻋﺖ از ﻓﻘﻴﻪ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد؛ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺑﻴﺎن ﻛﻪ اﺛﺒﺎت ﺣﻜﻢ وﺿﻌﻲ ـ ﻧﻔﻮذ ﺗﺼﺮﻓﺎت ـ ﺑﺎ وﺟﻮب ﺗﻜﻠﻴﻔﻲ اﻃﺎﻋﺖ، ﺗﻼزم دارد؛ ﻫﺮﭼﻨﺪ اﺛﺒﺎت ﺗﻼزم ـ ﻋﺮﻓﺎ ﻳﺎ ﺷﺮﻋﺎ در اﻳﻦ ﺻﻮرت ﺑﺴﻴﺎر ﻣﺸﻜﻞ اﺳﺖ."