خلاصة:
بسیاری از جامعه شناسان بر این باورند که فرآیند مدرنیزاسیون در کشورهای جهان سوم به سکولارشدن افراد و دین منجر می شود به این معنا که دین نقش اجتماعی خویش را در شکل دهی و هنجاربخشی امور مربوط به حوزه عمومی و اجتماعی را از دست می دهد و به قلمرو خصوصی افراد می خزد. آیا چنین فرآیندی در میان نسل جدید دانشجویان ایرانی که در دوره اوج مدرنیزاسیون جامعه ایرانی به دنیا آمده و در مهمترین حاملهای نهادی فرهنگ مدرن یعنی دانشگاه ها و مدارس مدرن زیسته اند اتفاق افتاده است؟ برای پاسخ به این پرسش دو پارامتر «نقش دین در رفتارهای فردی» و «نقش دین در رفتارهای عمومی» را تعریف کرده و آن را به صورت پرسشنامه ای در میان دانشجویان ورودیهای 84 تا 91 دانشگاه شریف مورد سنجش قرار می دهیم. در نهایت به نظر می رسد که نه تنها نقش دین در رفتارهای عمومی دانشجویان بسیار کمرنگ است و تنها حدود 31 درصد به دخالت دین در رفتارهای عمومی خود قائلند، بلکه ابعاد غیر فقاهتی دین هم در حال از دست دادن اهمیت خود در شکل دادن رفتارهای فردی دانشجویان هستند، به طوری که در برابر 55 درصد معتقدین صرف به احکام فردی فقهی، تنها 26 درصد دانشجویان به ابعاد غیر فقاهتی دین نیز قائلند.
Many sociologists believe that the process of modernization in developing countries leads to secularization of individuals and religion, that is, religion loses its social role in shaping and normalizing affairs of public domain and enters into the individuals’ private realm. Whether such a process has happened among the new generation of Iranian students who were born during the peak period of modernization of society and lived in the most important institutional carriers of modern culture namely, modern schools and universities or not? To answer this question, the author of the present paper defines "the role of religion in personal behavior" and "the role of religion in public behavior" and puts them into a questionnaire and distributes among 84 to 91 students of Sharif University. Finally, it seems that religion not only has a weak function in public attitudes of students but it is losing its importance in shaping the behavior of individual students. %55 of them believe in individual jurisprudential precepts and only %26 favor the non-jurisprudential dimensions of religion.