خلاصة:
بارگاه رضوی از سده سوم هجری قمری تاکنون» کانون توجه امت اسلامی اعم از
شیعه وسنی بوده است» به ویژه علمای اهل سنت وپیروان آنان» پیوسته جهت عرض ارادت
وطلب حاجت وشفای امراض به زیارت آن حضرت شتافته وبه آن پیشوا توسل میجستند.
این در حالی است که با بیان تفکرات و فتاوای ابن تیمیه و پیروانش چون محمد بن
عبدالوهاب» زیارت قبور انبیا وصالحین و توسل به آنان حرام وش رک دانسته شده وزیارت
کنندگان ومتوسلین به آنان را قبریون وحجریون نامیدند وبا جلوه دادن زیارت وتوسل از
اختصاصات شیعه» وادعای فقدان چنین اعتقادی در میان اهمل سنت ویا وجود چنین
اعتقادی در عوام اهل سنت ونه علماء سعی در ایجاد دوگانگی اعتقادی و رفتاری میان شیعه
وسنی دارند. پژوهش حاضر در صدد تبیین فضیلت زیارت امام رضا در منابع اهل سنت و
تبیین گزارشها ونصوص تاریخی» بر سیره مستمره علمای اهل سنت وپیروان آنان و نیز نقد
تفکرات وباورهای وهابیت در مساله زیارت وتوسل» بر اساس منابع معتبر و درجه اول اهل
سنت است که نتیجه آن اتحاد بیش از پیش مسلمین خواهد شد.
Razavi shrine has been the focus of attention since the third
century AH for the Islamic community, both Sunni and Shiite,
especially the Sunni scholars and their followers who seek
continuous devotion and pilgrimage to the holy Imam for their
wishes and the healing of their diseases. While holding the
thoughts and legal decisions of Ibn Taymiyyeh and his followers
as Mohammad Ibn Abdul Wahhab, visiting the graves of
prophets and resorting to them is unlawful and forbidden and
pilgrims to their graves are called Hajari (Stone lovers). By
assigning the pilgrimage to Shiite and such a claim of lack of this
faith among Sunnis or not among Sunni clerics, they try to create
a dichotomy of faith and act or behavior between Sunni and
Shiite. The aim of the present study is to explain the virtue of
Imam Reza’s pilgrimage in Sunni sources, reports, and historical
texts, and to discuss the common behavior of Sunni clerics and
their followers, and critical analysis of the beliefs of Wahhabism
about pilgrimage according to credible and primary sources of
Sunni which all will result in Muslims unity more than ever.