خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی تحکیم و تقویت هویت دینی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اسلامشهر در سال 1390 صورت گرفت. جامعه آماری دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر اسلامشهر بودند که تعداد آنها 824/21 نفر بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس پنج گزینه ای لیکرت بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، 81/0 بدست آمد، همین طور از روایی محتوا به منظور آزمون روایی پرسشنامه ها استفاده شد که بدین منظور پرسشنامه مورد تایید اساتید مربوطه و متخصصین حوزه دینی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که سطح سواد والدین با تحکیم و تقویت هویت دینی دانش آموزان رابطه معنی داری دارد، همچنین آزمون فرضیه ها با 99 درصد اطمینان نشان داد که هر 9 عامل پرسش هایبنیادین، جهت بخشیدن به زندگی، رویکرد مثبت به آینده، وحدت اعتقادی، ویژگی های تمدنی، تقویت و پذیرش اجتماعی، توجه به منزلت، معنا بخشیدن به جهان و مقاومت در برابر مصائب، در تقویت و تحکیم هویت دینی دانش آموزان تاثیر دارد. درضمن جهت تعیین اولویت اثر گذاری هر یک از عوامل تقویت و تحکیم هویت دینی دانش آموزان از آزمون فریدمن استفاده گردید که نتایج آن نشان داد میزان اثرگذاری هر یک از عوامل بر تقویت و تحکیم دینی دانش آموزان یکسان نیست بطوری که پرسش های بنیادین بالاترین تاثیر و ویژگی های تمدنی دارای کمترین تاثیر می باشد.
ملخص الجهاز:
"اگرچه آزمون فرضیهها نشان داد که هر 9 عامل در تقویت و تحکیم هویت دینی دانش آموزان تاثیر گذار است، اما جهت مشخص شدن این مطلب که اولویت تاثیرگذاری هریک از عوامل بر تقویت و تحکیم هویت دینی دانش آموزان چگونه است، از آزمون فریدمن استفاده شد که نتایج آن در جدول 2 منعکس شده است: جدول 2- آزمون فریدمن جهت بررسی اولویت بندی تاثیر هر یک از عوامل عوامل میانگین رتبه تعداد آماره درجه آزادی سطح معناداری پرسشهای بنیادین جهت بخشیدن به زندگی رویکرد مثبت به آینده وحدت اعتقادی مقاومت بخشی در برابر مصائب تقویت و پذیرش اجتماعی توجه به شان منزلت معنا بخشیدن به جهان ویژگیهای تمدنی 77/6 71/3 19/5 54/4 82/4 91/3 93/5 71/6 43/3 536 7/983 8 01/0 چنانکه در اطلاعات جدول بالا ملاحظه میشود، سطح معنیداری آزمون فرضیه 01/0 است.
نتایج نشان داد که t مشاهده شده بزرگتر از t جدول بحرانی است و سطح معنی داری آزمون فرضیه برابر با 1% است، بنابراین میتوان با 99 درصد اطمینان نتیجه گرفت که آزمودنیها بر این باورند که پاسخ به پرسشهای بنیادین بر تقویت و تحکیم هویت دینی دانش آموزان مؤثراست.
نتایج نشان داد که t مشاهده شده بزرگتر از t جدول بحرانی است و سطح معنی داری آزمون فرضیه برابر با 1% است، بنابراین میتوان با 99 درصد اطمینان نتیجه گرفت که جهت بخشیدن به زندگی بر تقویت و تحکیم هویت دینی دانش آموزان تأثیر گذار است."