خلاصة:
محور مباحث در کدهای اخلاق حرفه ای پرستاری، مراقبت یا به عبارتی اخلاق در مراقبت های بالینی است، در حالی که محور مباحث در کدهای اخلاق دانشجویان پرستاری، آموزش است. به نظر می رسد تدوین کدها یا آیین های اخلاقی دانشجویان پرستاری با مضمون اخلاق در محیط های آکادمیک و آموزشی، شبیه به آنچه اکثر دانشکده های پرستاری کشورهای دیگر برای دانشجویان خود تدوین کرده و به عنوان راهنمای عملکردی به آن ها آموزش داده و ایشان را بر آن اساس مورد ارزشیابی اخلاقی قرار می دهند، لازم می باشد. در واقع این کدها راهنمایی برای توسعه فردی پایه های اخلاقی در دانشجویان پرستاری بوده و حتی نبایستی به شدت به محیط دانشگاهی یا بالینی آن ها محدود شوند، چراکه می توانند به جامعیت فردی و حرفه ای ایشان کمک نمایند.
ملخص الجهاز:
"مصادیق این رفتار صادقانه به شرح زیر میباشد: ـ صداقت در اطمینان از صحت فعالیتهای خود؛ ـ صداقت در تکمیل گزارشها؛ ـ اجتناب از به اشتباهانداختن دیگران؛ ـ گزارش موارد نقض استانداردهای رفتار حرفهای و اخالقی و صالحیتی، تقلب، فریب و نادرستیها؛ ـ اجتناب از هرگونه تقلب در آزمونها؛ 02 / فصلنامه اخالق پزشکی سال هفتم، شماره بیستوششم، زمستان 2931 ـ پرهیز از نوشتن گزارشات و آمادهکردن تکالیف خود توسط دیگران و یا توسط افراد یا سازمانهای درگیر در فروش مقاالت و سایر مواد آموزشی دانشگاهی؛ ـ پرهیز از استفاده و ارائه تکالیف درسی یا مقاالت تهیه شده قبلی خود بدون افشای چنین مطلبی به اساتید و مربیان؛ ـ اجتناب از جعل سوابق حضور و غیاب یا سایر اسناد و مدارک رسمی؛ ـ اجتناب از هرگونه مشارکت یا کمک به دیگران در امر تقلب؛ درآمدی بر کدهای اخالقی برای دانشجویان پرستاری در ایران ـ عدم استفاده از ترجمه و تفسیر و یا نقل قول مستقیم از کار منتشر شده یا منتشرنشده اشخاص بدون ذکر مناسب و کامل نام نویسنده یا مرجع کتابشناسی و استنادی10؛ ـ پرهیز از استفاده از کار اصلی یا موادی که از طریق همکاری با دیگران حاصل شده بدون ذکر نام و تأیید آنها؛ ـ ارائه نتایج تحقیق خود با باالترین کیفیت، دقت در جمعآوری دادهها، نگهداری بدون عیب و نقص سوابق انجام کار، تفسیر واقعی نتایج و عدم سوگیری در آنها و گزارش دانش جدید از طریق کانال های مناسب؛ ـ پرهیز از ثبت گزارش بیمار (از جمله مشاهدات بالینی، تجویز دارویی، چارتهای عالئم و نتایج بیمار) در مواردی که دانشجو بیمار را ندیده یا به درستی ارزیابی نکرده یا واردکردن دادهها در زمانهای نادرست؛ ـ پرهیز از گزارش اطالعات پزشکی جعلی (از جمله یافتههای معاینات فیزیکی، نتایج آزمایشگاهی یا هر اطالعات مرتبط با بیمار دیگر) به سایر دانشجویان، مربیان، پرستاران، ناظران پرستاری، رزیدنتها، پزشکان، بیماران و خانواده آنها یا سایر افراد تیم مراقبت بهداشتی."