خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط و قدرت پیش بینی کنندگی متغیرهای همدلی گرم و باورهای ماکیاولیستی در کفایت و عدم کفایت اجتماعی دانش آموزان نه تا دوازده ساله ی شهر شیراز بود. به این منظور، 188 دانش آموز پایه ی چهارم، پنجم دوره ابتدایی و اول راهنمایی به شیوه ی خوشه ای چند مرحله ای از مدارس عادی شهر شیراز انتخاب شدند. در این پژوهش برای سنجش باورهای ماکیاولیستی از مقیاس باورهای ماکیاولیستی مخصوص کودکان کریستی و گیس و به منظور ارزیابی همدلی گرم، از شاخص همدلی گرم بریانت استفاده شد. رفتارهای پرخاشگری ارتباطی و آشکار، انزواطلبی و عدم محبوبیت میان همسالان که به عنوان شاخص عدم کفایت و رفتارهای جامعه پسند و محبوبیت میان همسالان که به عنوان شاخص کفایت اجتماعی در نظر گرفته شدند، با شیوه ی جامعه سنجی و با استفاده از مقیاس گزینش همسالان کریک و گروتپیتر تعیین گردید. برای تحلیل داده ها از روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد و نتایج زیر به دست آمد: الف) بین همدلی گرم و باورهای ماکیاولیستی رابطه ی منفی وجود داشت. ب) باورهای ماکیاولیستی با کفایت اجتماعی رابطه منفی و با عدم کفایت اجتماعی رابطه ی مثبت داشت. ج) رابطه ی همدلی گرم با کفایت اجتماعی مثبت و با عدم کفایت اجتماعی منفی بود. د) باورهای ماکیاولیستی و همدلی گرم از توان لازم برای پیش بینی کفایت و عدم کفایت اجتماعی دانش آموزان برخوردار بودند. در پایان بر مبنای یافته های به دست آمده شیوه های تربیتی و درمانی برای رشد همدلی گرم و کاهش باورهای ماکیاولیستی پیشنهاد شده است.
ملخص الجهاز:
پژوهش جوليف و فارينگتون (2010) نيز که بر روي نوجوانان انگليسي انجام شد، حاکي از ارتباط منفي همدلي گرم با قلدري تنها براي نوجوانان پسر بود، اما اين الگو در مورد آزمودنيهاي دختر به دست نيامد.
باورهاي ماكياوليستي **29/0 **24/0- **29/0- **22/0 **22/0 **24/0- **24/0 1 001/0 plt; ** 01/0 lt; p * همانطور كه از نتايج جدول شماره 1 پيداست، همدلي گرم با كفايت اجتماعي (رفتار جامعه پسند و محبوبيت ميان همسالان) همبستگي مثبت و معنادار و با عدم كفايت اجتماعي (پرخاشگري ارتباطي و آشكار، انزواطلبي و عدم محبوبيت ميان همسالان) رابطهي منفي و معنادار نشان ميدهد.
پاسخ آخرين سوال پژوهش حاضر، يعني نقش پيش بيني كنندگي همدلي گرم و باورهاي ماكياوليستي براي كفايت و عدم كفايت اجتماعي كودكان، با توجه به يافتهها مثبت است.
), constructive and destructive behavior, Implications for family, school amp; society (205-223).
Empathy, A social Psychological approach.
), Handbook of child psychology, Vol. 3: social, emotional and personality Development (5 th ed, pp.
), constructive amp; destructive behavior: Implications for family, school, amp; society (61-86): Washington, Dc: American Psychological Association.
The relationship between social intelligence, empathy, and three types of aggression.
Social competition in school: Relationships with bullying, Machiavellianism and personality.
The role of perspective-taking and empathy in children s Machiavellianism, prosocial behavior and motive for helping.
The role of perspective-taking and empathy in children s Machiavellianism, prosocial behavior and motive for helping.
Empathy: A proposed moderator to the relationship between Machiavellianism and social aggression in hispanic and non-hispanic children.