خلاصة:
هدف از این مطالعه بررسی اثر واسطه ای خودکارآمدی در رابطه ی بین ادراک از الگوهای ارتباطی خانواده و سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه 337 دانش آموز (176 دختر و 161 پسر) در مقطع متوسطه ی شهرستان مهریز در سال تحصیلی 91-90 شرکت داشتند که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انتخاب شده بودند. مشارکت کنندگان، پرسشنامه ی تجدید نظر شده ی الگوهای ارتباطی خانواده، پرسشنامه ی خودکارآمدی و پرسشنامه ی سرزندگی تحصیلی را تکمیل نمودند. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی آن ها از روش تحلیل عامل و همسانی درونی استفاده شد. به طور کلی نتایج حاکی از آن بود که اول، برخی از ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده به صورت مستقیم قدرت پیش-بینی سرزندگی تحصیلی را دارند. دوم، برخی از ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده پیش-بینی کننده ی مستقیم ابعاد خودکارآمدی هستند. سوم، پس از بررسی ضریب مسیر بدست آمده معلوم شد که خودکارآمدی نقش واسطه ای میان جهت گیری گفت و شنود و سرزندگی تحصیلی دارد. یافته ها با توجه به پژوهش-های پیشین به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی به منظور پژوهش بیشتر در این زمینه مطرح شد.
ملخص الجهاز:
با توجه به مطالب بيان شـده تحقيق حاضر در پي پاسخ گويي به سوالات پژوهشي زير است : ١- آيا بر اساس الگوهاي ارتباطي خانواده ، مي توان سرزندگي تحصيلي دانش آموزان را پيش بيني کرد؟ ٢- آيا بر اساس الگوهاي ارتباطي خـانواده ، مـي تـوان خودکارآمـدي دانـش آمـوزان را پيش بيني کرد؟ ٣-آيا خودکارآمدي مي تواند نقش واسطه اي بين الگوهاي ارتباطي خـانواده بـه عنـوان متغير درون زاد و سرزندگي تحصيلي داشته باشد؟ روش طرح اين پژوهش از نوع همبستگي است .
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر، پيش بيني سرزندگي تحصيلي دانش آمـوزان بـا توجـه بـه ادراک آن ها از الگوهاي ارتباطي خانواده و خودکارآمدي بود.
به منظور بررسي اين سؤال که «آيا بر اساس ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده مي تـوان سـرزندگي تحصـيلي را پيش بيني کرد؟»؛ نتايج نشان داد جهت گيري گفت و شنود خانواده پيش بيني کننده ي مثبـت و معنادار سرزندگي تحصيلي است .
Putwain & Connors, Symes, & Douglas- Osborn 9.
Bandura, Pastorelli, Barbaranelli & Caprara 33.
Holden, Moncher, Schinke & Barker 43.
Meece, Wigfield & Eccles Yamamoto 65.
Mercer, Nellis, Martínez & Kirk منابع الف .
Teachers' self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students' academic achievement: A study at the school level.
A. (1997) Academic success among students at risk for school failure, Journal of Applied Psychology, 82, 221–234.