خلاصة:
در این پژوهش تاثیر تعاملی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سبک های شناختی بر عملکرد حل مسئله ریاضی دانش آموزان سال سوم دبیرستان رشته ریاضی فیزیک مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا، 111 نفر از دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک سال سوم دبیرستان شهر خوی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای در دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل قرار گرفتند. ابتدا از آزمودنی ها پیش آزمون حل مسئله ریاضی به عمل آمد. سپس به آزمودنی ها به مدت 16 جلسه 90 دقیقه ای راهبردهای خودتنظیمی آموزش داده شد. سپس پس آزمون حل مسئله ریاضی اجرا شد. یافته های پژوهشی نشان داد که عملکرد حل مسئله ریاضی دانش آموزان بر اثر آموزش راهبردهای خودتنظیمی افزایش می یابد. عملکرد حل مسئله ریاضی دانش آموزان با توجه به آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبک شناختی همگرا و جذب کننده افزایش یافت. عملکرد حل مسئله ریاضی (سطح مفهومی) دانش آموزان با توجه به آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبک شناختی همگرا و جذب کننده افزایش نیافت ولی عملکرد حل مسئله ریاضی (سطح راهبردی) دانش آموزان با توجه به آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبک شناختی همگرا و جذب کننده افزایش یافت.
ملخص الجهاز:
نظريه هاي خودتنظيمي به طور کلي تصريح مي کنند که چرا و چگونه دانش آموزان به يادگيري روي مي آورند و براي يادگيري مستقل چه چيزي را مي بايد در مورد خود و کارهاي تحصيلي خود بدانند، به بيان ديگـر دانـش آمـوزان چگونـه يادگيري خود را هدايت مي کننـد و چگونـه انتخـاب راهبردهـاي شـناختي ، فراشـناختي و رفتاري موجب افزايش تلاش آنها مي گردد (اسپالدينگ ، ترجمه نائينيان و بيابانگرد، ١٣٧٧).
همچنين با توجه به تأثير سبک هاي شناختي بر پيشـرفت تحصـيلي و عملکـرد حـل مسئله براي افزايش يادگيري و عملکرد بهتر در حل مسئله ، آگاهي از سـبک هـاي شـناختي افراد ضرورت دارد، اين عامل باعـث يـادگيري بهتـر و پيشـرفت تحصـيلي دانـش آمـوزان مي شود.
جدول ٧: خلاصه تحليل کوواريانس تک متغيري اثر آموزش راهبردها بر نمرات حل مسئله )به تصویرصفحه مراجعه شود) فرضيه ٤: آموزش راهبردهاي خودتنظيمي (شناختي -فراشناختي ) عملکـرد حـل مسـئله کلي رياضي دانش آموزان داراي سبک شناختي همگرا و جذب کننده را بـيش از سـاير سبک ها افزايش مي دهد.
بـر ايـن اساس ، آموزش راهبردهاي يـادگيري خـودتنظيمي (شـناختي و فراشـناختي ) در تعامـل بـا سبک هاي يادگيري ، عملکرد حل مسئله رياضي دانش آموزان را افزايش مي دهد.
Coffield, Mosely, Hall & Ecclestone 11.
Howard, McGee, Shia & Hong 19.
The effect of hand-held electronic learning aids and cognitive style on mathematics achievement of primary school students, Doctoral Dissertation, University of Pittsburgh.
Meta-cognitive self-regulation and problem solving: Expanding the theory base through analysis: paper presented at the Annual Meeting of the American Education Research Association, New Orleans.