خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش اسناد بر افزایش گذشت و بهبود اسناد علی و اسناد مسئولیت زوجین شهر اهواز است. روش: در این پژوهش از یک نمونه در دسترس زوجین شهر اهواز استفاده شد که به فراخوان پژوهشگر برای آموزش اسناد پاسخ مثبت دادند. نمونه این پژوهش را 24 زوج تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به دو گروه آزمایشی (12n=) و کنترل )12n=) گمارده شدند. فرضیه های پژوهش عبارتند از: 1- آموزش اسناد سبب افزایش گذشت زوجین می شود؛ 2- آموزش اسناد سبب بهبود اسناد علی زوجین می شود؛ 3- آموزش اسناد سبب بهبود اسناد مسئولیت زوجین می شود. همه زوجین شرکت کننده در این پژوهش به وسیله مقیاس صفت گذشت (TFS) و مقیاس اسناد ارتباطی (RAM) مورد سنجش قرار گرفتند. در این پژوهش برای تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی و روش آماری، تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و تحلیل واریانس تک متغیری (ANCOVA) نیز به کار بسته شد. یافته ها: نتایج بدست آمده فرضیه های پژوهش را تایید نمود و نشان داد که آموزش اسناد به گونه معنادار سبب افزایش گذشت، بهبود اسناد علی و اسناد مسئولیت زوجین می شود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد، بین زوجینی که آموزش اسناد دیده اند (گروه آزمایش) و زوجینی که آموزش اسناد ندیده اند(گروه کنترل)، از لحاظ افزایش گذشت تفاوت معناداری وجود دارد، بنابرین فرضیه ها تائید می گردد.
Introduction:The purpose of this study was to investigate the effect of attributions training on forgiveness، causal and responsibility attribution on couples of Ahvaz. Participants were 24 couples who voluntarily took part in the study and were then randomly assigned to experimental (n=12) and control (n=12) groups.
Methods:The design of the study was of pretest-posttest control group type. Hypothesizes of the study were: 1) attribution training will increase forgiveness; 2) attribution training will enhance causal attribution; 3) attribution training will enhance (RAM) responsibility attribution. The Trait Forgiveness Scale (TFS) and Relation Attribution Measure were used in this study. In addition to descriptive statistics، Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) and Analysis of Variance (ANOVA) were used.
Results :The results confirmed all research hypothesizes and showed that attribution training increased forgiveness and enhanced causal attribution and responsibility attribution in couples.
ملخص الجهاز:
Kelly مخصوصا جاکبسون ١ (به نقل از برنشتاین و برنشتاین ، ١٩٨٩) معتقد است که زوج های درمانده ، رفتار خجسته مهر، کرایی و رجبی (١٣٨٧) در پژوهشی به عنوان بررسی مدل پیشنهادی برخی پیشایندها و پیامدهای ازدواج با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان دادند که کیفیت مثبت رابطه زناشویی هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم از طریق اسنادهای علی و مسئولیت باعث افزایش گذشت می شود.
نتایج تحلیل واریانس تک متغیری (آنوا) بر روی نمره های زوجی متغیرهای گذشت ، اسنادهای علی و اسناد مسئولیت زوجین در مرحله اصلی (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که درجدول ٤ مشاهده می شود، بین زوجین گروه آزمایش که آموزش اسناد دیده اند وگروه کنترل که هیچ آموزشی دریافت نکرده اند از نظر گذشت تفاوت معنی داری وجود دارد (١٩/١٣ =F و ٠٠٠١).
نتایج تحلیل واریانس تک متغیری (آنوا) بر روی نمره های زوجی متغیرهای گذشت ، اسنادهای علی و اسناد مسئولیت زوجین در مرحله پیگیری (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول ٦ مشاهده می شود، بین زوجین گروه آزمایش که آموزش اسناد دیده اند و گروه کنترل که هیچ آموزشی دریافت نکرده اند از نظر گذشت تفاوت معنی داری وجود دارد (٢٧/٤١ =F و ٠٠٠١).
همچنین با توجه به جدول ٦، بین زوجین گروه آزمایش که آموزش اسناد دیده اند و گروه کنترل که هیچ آموزشی دریافت نکرده اند از نظر اسناد علی تفاوت معنی داری وجود دارد (٣٣٣٥=F و ٠٠٠١).
Forgiveness forbearance the temporal unfolding of transgression-related interpersonal motivation Journal of Personality and Social Psychology, 12,.