خلاصة:
هدف:هدف این پژوهش آزمودن مدل دلبستگی به پدر و مادر با اضطراب و افسردگی با میانجی گری دلبستگی به خدا بود. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانی شهرستان اهواز می باشد.
روش:روش این پژوهش تحلیل مسیر بود. در این مطالعه از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله استفاده شده و از بین کلیه دانش آموزان دبیرستانهای شهرستان اهواز 319 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس اضطراب بک، پرسشنامه دلبستگی به خدا، پرسشنامه سنجش دلبستگی به پدر، مادر و پرسشنامه افسردگی بک بودند.
یافته ها:نتایج نشان داد که شاخص های مدل فرضی در حد قابل قبولی بود. نتایج نشان داد که روابط همبستگی غیرمستقیم بین دلبستگی به پدر و مادر و اضطراب با میانجی گری دلبستگی به خدا، دلبستگی به پدر و مادر و افسردگی با میانجی گیری دلبستگی به خدا معنی دار میباشد.
نتیجه گیری:براساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که برای پیشگیری از اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب، دلبستگی به پدر و مادر و دلبستگی به خدا را در برنامه های تربیتی جای داد.
Purpose: The aim of this study was to test the model of father and mother attachment with anxiety and depression with mediating God attachment.
Methods: The method of this study was path analysis. The sample consisted of 319 high school students selected through random cluster sampling method. The participants completed four questionnaires (Beck anxiety inventory، Beck depression inventory attachment to God inventory، and Inventory of Parent and Peer Attachment).
Findings: According to the results، the proposed model had an acceptable fitness regarding the fitness indices. The results indicated the indirect relationships between father and mother attachment and anxiety with mediating God attachment and the indirect relationships between father and mother attachment and depression with mediating God attachment was significant.
Conclusion: It can be concluded for preventing the psychological disorders as depression and anxiety should be note to parental attachment and attachment to God.