خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی بود . 362 نفر از دبیران از طریق نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و به پرسشنامه رضایت شغلی پاسخ دادند . نتایج حاصل از آزمون که مجذور کای نشان می دهد بین 4 عامل رشته تحصیلی، بومی بودن، سابقه خدمت ، ارتباط با زیردستان با رضایت شغلی دبیران رابطه وجود ندارد . بین عوامل انگیزشی شامل، استقلال در عمل، علاقه به کار ، شناخت، پیشرفت و ترقی، مسئولیت های شغلی و عوامل محیطی چون ارتباط با مافوق، ارتباط با همکاران، امنیت، شرایط کاری و عوامل واسطه ای شامل، حقوق، پا یگاه و موقعیت، امکان رشد یا ترقی و عوامل فردی، چون محل تولد ، جنس، سن، وضعیت تاهل، رضایت کلی از زندگی، اعتقادات مذهبی، بارضایت شغلی رابطه وجود دارد . ضریب کرامر نشان میدهد، شدت روابط ، شرایط کاری و امکان رشد و ارتقاء از سایر متغیرهای مستقل با رضایت شغلی، بیشتری است.
ملخص الجهاز:
این اهمیت از آن رو است که ، این گروه در ارتباط با نوجوانان هستند، دوره ای که در زندگی یک نسل از جامعـه از اهمیـت بـه سزایی برخوردار است و در واقع هر چه این دوران از زندگی یک فرد پربارتر باشد، سلامت آینده آن جامعه تضمین خواهد شد، پژوهش حاضر در پی پاسخ گویی به این سوال اساسی است که "چه عواملی در رضایت شـغلی دبیـران موثر است ؟"و برای رسیدن به پاسخ سوال اصلی پژوهش ، سوالاتی به شرح زیر مطرح می شود: - آیا عوامل فردی مانند محل تولد، جنس ، سن ، وضعیت تاهل ، رشـته تحـصیلی ، بـومی بـودن ، سـابقه خـدمت ، رضایت کلی از زندگی و اعتقادات مذهبی در رضایت شغلی فرد موثر است ؟ -آیا عوامل شغلی (عوامل انگیزشی ، واسطه ای ، محیطی ) در رضایت شغلی فرد موثر است ؟ محمدی (١٣٧٨) مطرح می سازد هر نظام اجتماعی دارای ٢ رکن اصلی است که بر یکدیگر تاثیر متقابل دارنـد : ١) سازمان ، ٢) فرد.
عوامل فردی شامل : سن ، جنس ،وضعیت تاهل ،محل تولد، مـدرک تحـصیلی ، رشـته تحـصیلی ،بومی بودن ،سـابقه خدمت ، اعتقادات مذهبی و رضایت کلی از زندگی ؛ عوامل انگیزشی شامل : استقلال در عمل ،علاقه به کار، شناخت ،پیشرفت و ترقی و مسئولیتهای شغلی ؛ عوامل واسطه ای شامل : حقوق ، پایگاه و موقعیت ، ارتباط با زیردستان و امکان رشد یا ارتقا؛ عوامل محیطی شامل : ارتباط با مافوق ها، ارتباط با همکاران ، امنیت شغلی و شرایط کاری ؛ روش پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای پهنانگر محسوب می شود، لذا روش اصلی این مطالعه به دلیل ماهیت موضـوع پژوهش ، گستردگی جمعیت مورد مطالعه ، تحدید جامعه مورد مطالعـه از طریـق نمونـه گیـری و تکیـه بـر سـوالات توصیفی و فرضیه های همبستگی ،روش پژوهش پیمایشی است .