خلاصة:
اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف اﻣﻜﺎن ﺳﻨﺠﻲ اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳﻲ ﻣﺪرﺳﻪ ﻣﺤﻮر، در دﺑﻴﺮﺳﺘﺎنﻫﺎی ﺷﻬﺮ ﻛﺮﻣﺎﻧﺸﺎه ﺗﻬﻴﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﭼﻬﺎر ﻣﺘﻐﻴﺮ داﻧﺶ، ﻧﮕﺮش، ﻣﻬﺎرت و اﻣﻜﺎﻧﺎت در دو ﮔﺮوه ﻣﺪﻳﺮان و دﺑﻴﺮان، ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ و ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻳﺎدﺷﺪه، ﭼﻬﺎر اﻗﺪام ﺗﺮﺗﻴﺒﻲ »اﻧﺘﺨﺎب، ﺗﻐﻴﻴﺮ، ﺗﻜﻤﻴﻞ و ﺗﺪوﻳﻦ« در زﻣﻴﻨﻪی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳﻲ ﻣﺪرﺳﻪ ﻣﺤﻮر، ﻣﻮرد ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﺳﻌﻲ ﺷﺪ ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪای ﺗﻬﻴﻪ ﺷﻮد ﻛﻪ ﺳﻨﺠﺶ ﻫﺮ ﭼﻬﺎر ﺳﻄﺢ را ﺷﺎﻣﻞ ﺷﻮد. ﺿﻤﻦ اﻳﻦﻛﻪ ﺳﺆاﻻﺗﻲ ﻧﻴﺰ ﻃﺮح ﺷﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺗﻤﺮﻛﺰ را ﺑﺴﻨﺠﻨﺪ. در ﺟﺮﻳﺎن ﺑﺮرﺳﻲ از ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. از ﺟﺎﻣﻌﻪی ﻛﻞ )ﺗﻤﺎم دﺑﻴﺮان و ﻣﺪﻳﺮان ﻣﺪارس ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﻛﺮﻣﺎﻧﺸﺎه( در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ 9831-8831 ﻧﻤﻮﻧﻪ 05 ﻣﺪﻳﺮ و 003 دﺑﻴﺮ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﻲ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و اﻧﺤﺮاف اﺳﺘﺎﻧﺪارد، ﺑﺮای ﺗﻮﺻﻴﻒ از آزﻣﻮن ﻣﺠﺬور ﻛﺎی و ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﭘﻴﺮﺳﻮن و اﺳﭙﻴﺮﻣﻦ ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲﻫﺎی اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﻳﺪ. ﻧﺘﻴﺠﻪی ﻛﻠﻲ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﺮوهﻫﺎی ﻣﺨﺎﻃﺐ دارای داﻧﺶ ﻛﺎﻓﻲ، ﻧﮕﺮش ﻣﺘﻮﺳﻂ و ﻣﻬﺎرت ﻧﺎﻛﺎﻓﻲ در زﻣﻴﻨﻪی اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳﻲ ﻣﺪرﺳﻪ ﻣﺤﻮر ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ و ﻣﺪارس ﻣﺘﻮﺳﻄﻪی ﺷﻬﺮ ﻛﺮﻣﺎﻧﺸﺎه، ﺑﺮای اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳﻲ ﻣﺪرﺳﻪ ﻣﺤﻮر، از اﻣﻜﺎﻧﺎت ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺧﻮردار ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ.
ملخص الجهاز:
"ﺗﺼـﻮﻳﺮی ﻛﻪ اﻳﻦ دو ﮔﺮوه از ﺷﺮاﻳﻂ اراﻳﻪ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻣﺒﻨﺎی ﺗﺤﻠﻴﻞ و ﭘﺎﺳﺦﮔﻮﻳﻲ ﺑﻪ اﻳﻦ ﭘﺮﺳـﺶ ﺧﻮاﻫـﺪ ﺑﻮد ﻛﻪ آﻳﺎ اﻣﻜﺎن اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳﻲ ﻣﺪرﺳﻪ ﻣﺤﻮر در ﻣﺪارس ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﻛﺮﻣﺎﻧﺸﺎه وﺟﻮد دارد ﻳﺎ ﺧﻴﺮ؟ در اﻳﻦ راﺳﺘﺎ ﭼﻬﺎر ﻣﺘﻐﻴﺮ داﻧﺶ )ﻣﻴﺰان آﮔﺎﻫﻲ و ﻣﻌﻠﻮﻣﺎت ﮔﺮوهﻫﺎی ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻧﺴﺒﺖ ﺑـﻪ اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳﻲ ﻣﺪرﺳﻪ ﻣﺤﻮر(، ﻧﮕﺮش )ﻃﺮز ﺗﻠﻘﻲ ﮔﺮوهﻫـﺎی ﻣﺨﺎﻃـﺐ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳﻲ ﻣﺪرﺳﻪ ﻣﺤﻮر و ﻫﻢﭼﻨﻴﻦ ﺗﻤﺎﻳﻞ ﻳﺎ ﻋﺪم ﺗﻤﺎﻳـﻞ آنﻫـﺎ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ اﺟـﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳﻲ ﻣﺪرﺳﻪ ﻣﺤﻮر(، ﻣﻬﺎرت )ﻣﻴﺰان ﻣﻬﺎرت و ﺗﻮاﻧـﺎﻳﻲ دﺑﻴـﺮان و ﻣـﺪﻳﺮان ﺑـﺮای اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳﻲ ﻣﺪرﺳﻪ ﻣﺤﻮر(، اﻣﻜﺎﻧﺎت )ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣـﺎﻟﻲ و ﻣـﺎدی، ﻗـﻮاﻧﻴﻦ ﻣﻜﺘـﻮب و دﻳﺠﻴﺘﺎﻟﻲ و ﺗﻤﺎﻣﻲ وﺳﺎﻳﻞ و اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺮای اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳـﻲ ﻣﺪرﺳـﻪ ﻣﺤﻮر( ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ و ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ.
ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﺑﻪ ﺑﺤﺚ ﺗﺤﻮل ﺑﻨﻴﺎدﻳﻦ در ﻧﻈـﺎم آﻣـﻮزش و ﭘـﺮورش، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ و ﺷﺄن ﻣﺪرﺳﻪ، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻧﻈﺎم ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳﻲ و ﺗﻤﺎﻳﻞ ﻓﺰاﻳﻨﺪه ﺑﺮای واﮔﺬاری اﺧﺘﻴﺎرات ﺑﻴﺶﺗﺮ ﺑﻪ ﻣﺪارس از ﺳﻮی ﻣﺪﻳﺮان و دﺑﻴﺮان، اﻣﻜﺎن ﺳﻨﺠﻲ ﺗﺤﻘﻖ اﻳﻦ اﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳـﻲ ﻣﺪرﺳـﻪ ﻣﺤـﻮر را ﻣـﺪ ﻧﻈـﺮ ﻗـﺮار داده و درﺻﺪد ارزﻳﺎﺑﻲ ﻣﺴﺄﻟﻪ از زواﻳﺎ و اﺑﻌﺎد ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ، ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕـﺮ اﻣﻜـﺎن ﺳـﻨﺠﻲ اﺟـﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳﻲ ﻣﺪرﺳﻪ ﻣﺤﻮر و ﺗﻔﻮﻳﺾ اﺧﺘﻴﺎرات ﻻزم، و ﺣﺮﻛﺖ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﻠﻲ ﺑﻪ ﺳﻮی ﻧﻮﻋﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻏﻴﺮ ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ در ﺳﻄﻮح اﺟﺮاﻳـﻲ از ﻃﺮﻳـﻖ ﺑﺮرﺳـﻲ دﻳـﺪﮔﺎهﻫـﺎ و ﻧﻈﺮات ﺻﺎﺣﺒﺎن ﻓﺮآﻳﻨﺪ در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﻲ )ﻣﺪﻳﺮان، دﺑﻴﺮان( ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﻄﺎﻟﻌﻪی ﻣﻮردی، ﻫـﺪف اﺻﻠﻲ و اﺳﺎﺳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﻌﻲ ﻣﻲﺷﻮد ﺑﻪ آن ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﻮد."