خلاصة:
اﻛﻨﻮن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ی درﺳـﻲ ﺣـﻮزه ی ﻋﻠـﻮماﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ درﺑﺮﮔﻴﺮﻧـﺪه ی رﺷـﺘﻪﻫـﺎ و ﮔﺮاﻳﺶﻫﺎﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻤﻌﺎ دارای 8 ﺷﺎﺧﻪ اﺳـﺖ. در ﺳـﺎﺧﺘﺎر ﻧﻈـﺎمﻫـﺎی آﻣﻮزﺷـﻲ ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ دﻧﻴﺎ، ﻫﻢﭼﻮن آﻣﺮﻳﻜﺎ، ﻛﺎﻧﺎدا، اﺳﺘﺮاﻟﻴﺎ و ﺑﻴﺶﺗﺮ ﻛﺸـﻮرﻫﺎی اروﭘـﺎﻳﻲ، ﻋﻠـﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ دارای دﺳﺘﻪﺑﻨﺪیﻫﺎی ﮔﺴﺘﺮدهای اﺳﺖ. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ آن اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻳـﺎری داﻧﺶ ﻧﻈﺮی ﻣﻮﺟﻮد در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی درﺳﻲ ﺑﻴﻦ رﺷـﺘﻪای، و ﺑـﺎ ﻣـﺮور وﺿـﻌﻴﺖ ﻛﻨﻮﻧﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی درﺳﻲ ﺣﻮزه ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در اﻳﺮان و ﺟﻬﺎن و اﻧﺠﺎم ﻣﺼـﺎﺣﺒﻪ ﺑـﺎ ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮان ﺣﻮزهی ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺑﻪ اراﺋﻪی اﻟﮕﻮﻳﻲ ﺟﻬـﺖ ﻃﺮاﺣـﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪﻫـﺎی درﺳﻲ ﺑﻴﻦ رﺷﺘﻪای در اﻳﻦ ﺣﻮزه ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﻮد. ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﻫﺎ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از رویﻛـﺮد »راﻫﻨﻤﺎی ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ« اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎی اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻋﻤﺪﺗﺎ ﺑـﻪ ﺻﻮرت ﻛﻴﻔﻲ )ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪای، اﺳﺘﺨﺮاج دادهﻫـﺎ، ﻋﺮﺿـﻪ و ﻧﻤـﺎﻳﺶ دادهﻫـﺎ و ﺗﻔﺴﻴﺮ و ﺗﺤﻠﻴﻞ( اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ اﻟﮕﻮﻳﻲ ﻃﺮاﺣﻲ ﺷـﺪه اﺳـﺖ ﻛـﻪ در ﻧﻬﺎﻳﺖ از دﻳﺪﮔﺎه ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳﻲ و ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﻋﺘﺒﺎرﺳﻨﺠﻲ ﺷـﺪه اﺳﺖ. در ﺑﺨﺶ اﻋﺘﺒﺎرﺳﻨﺠﻲ ﻣﺪل ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﻲ ﺑﻴﻦ رﺷﺘﻪای ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، از ﻳﻜﻲ از روشﻫﺎی ﻛﻴﻔﻲ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان »روش ﺗﺤﻘﻴﻖ ﮔﺮوهﻫﺎی ﻛﺎﻧﻮﻧﻲ« اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
"داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ رﺷﺘﻪی اﺻﻠﻲ را در ﻳﻜﻲ از رﺷﺘﻪﻫﺎی ﻋﻠـﻮم اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﻫﻢﭼﻮن اﻧﺴﺎنﺷﻨﺎﺳﻲ، اﻗﺘﺼﺎد، ﺟﻐﺮاﻓﻲ، ﻋﻠﻮم ﺳﻴﺎﺳﻲ، روانﺷﻨﺎﺳﻲ و ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺳﻲ، اﻧﺘﺨﺎب اراﻳﻪی اﻟﮕﻮی ﻣﻄﻠﻮب ﻃﺮاﺣﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی درﺳﻲ ﺑﻴﻦ رﺷﺘﻪای ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ 121 ﻛﻨﻨﺪ و رﺷﺘﻪﻫﺎی ﻓﺮﻋﻲ )ﻛﻬﺎد(1 را ﻧﻴﺰ ﺑﺮ اﺳﺎس رﺷﺘﻪ ﻛﻬﺎد ﺧﻮد ﺑﺮﮔﺰﻳﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻳﻚ ﻳـﺎ ﭼﻨﺪ رﺷـﺘﻪ از رﺷـﺘﻪﻫـﺎی ﺑـﻴﻦ رﺷـﺘﻪای ﻋﻠـﻮم اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﻫـﻢﭼـﻮن ارﺗﺒﺎﻃـﺎت اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ، ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻫﺎی ﻣﺤﻴﻄﻲ، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﻲ ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ، ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑـﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠـﻲ، ﺣﻘﻮق و اﺟﺘﻤﺎع، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻧﺴﻠﻲ و ...
ﺟﺪول6 : ﻧﻤﻮﻧﻪی دروس ﭘﺎﻳﻪ )اﻟﺰاﻣﻲ( اراﻳﻪ ﺷﺪه ﺑﺮای ﻧﻮع Bاز ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی درﺳﻲ ﺑﻴﻦ رﺷﺘﻪای ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﺳﻢ درس اﺳﻢ درس ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ اﻧﺴﺎن ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻋﻤﻮﻣﻲ)1( ﻣﺒﺎﻧﻲ اﻧﺴﺎن ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻋﻠﻢ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ اﻧﺴﺎن ﺷﻨﺎﺳﻲ زﻳﺴﺘﻲ ﻧﻈﺮﻳﻪﻫﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻜﺎﺗﺐ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ اﻗﺘﺼﺎد ﺧﺮد و ﻛﻼن ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ در دوران ﻣﺪرن ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻋﻠﻢ اﻗﺘﺼﺎد روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻋﻠﻢ ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ روانﺷﻨﺎﺳﻲ رﺷﺪ ﻧﻈﺮﻳﻪﻫﺎی ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ ﺑﺴﻴﺎری از داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی ﻣﺠﺮی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺑـﻴﻦ رﺷـﺘﻪای ﺣـﻮزهی ﻋﻠـﻮم اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ در ﺟﻬﺎن، ﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ رﺳﻴﺪهاﻧﺪ ﻛﻪ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑـﻪ دﻧﺒـﺎل ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪﻫـﺎی ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳـﻲ ﻓﺮاﮔﻴـﺮ و ﮔﺴﺘﺮدهای ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ اﻣﻜﺎن آﺷﻨﺎﻳﻲ ﺑﺎ رﺷـﺘﻪﻫـﺎی ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﻋﻠـﻮم اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ را ﺑـﻪ آنﻫـﺎ ﻣﻲدﻫﺪ.
از ﻧﮕﺎه ﻣﺪل ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﺪه در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، راهﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪدی ﺑﺮای اﻳﺠﺎد ارﺗﺒﺎط و ﻃﺮاﺣﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی درﺳـﻲ ﺑـﻴﻦ رﺷـﺘﻪای در ﺣـﻮزهی ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ وﺟﻮد دارد ﻛﻪ در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻣﻲﺗﻮان در ﺷﺮاﻳﻂ ﻛﻨﻮﻧﻲ ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﺑﺮدن از اﻟﮕﻮی ﻃﺮاﺣﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی درﺳﻲ ﺑﻴﻦ رﺷﺘﻪای ﻫﻤﮕﺮا ﻳﺎ ﻣﺘﻘﺎرب ﺳﻌﻲ در اﻳﺠﺎد دورهﻫـﺎی ﺑـﻴﻦ رﺷﺘﻪای در ﺳﻄﺢ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ﻧﻤﻮد."